Sunday, December 21, 2014

Mahu nampak cantik semasa hamil

Assalamualaikum semua :)

Ada orang semasa hamil sangatlah cantik dan ada orang pula sangatlah comot, terutama dalam semester terakhir. Saya pula dalam kategori comot. Perubahan hormon semasa hamil dua kali sebelum ini, seperti tidak kena dengan diri saya, terutama bab kulit. Apa yang berlaku ialah kulit di bahagian leher dan ketiak akan menjadi gelap dan kusam, in fact berbelang- belang dengan tona warna yang tidak sekata. Dan stretch mark tak usah cakap lah.  Hamil kali kedua pun sama, walaupun orang kata anak perempuan saja yang buat kulit kita kusam, tidak bagi anak lelaki. Hakikatnya pada saya, serupa saja. Memang jenuh nak tempek foundation untuk dapat warna kulit sekata, tapi apalah sangat yang boleh dilakukan, bila berpeluh habis lah. Selepas bersalin, keadaan makin baik, terutama selepas bersalin anak kedua, saya mula mengamalkan supplement penting untuk kulit seperti vitamin C, B complex dan supplement yang tinggi omega-6 untuk mengatur semula hormon.

Kali ini, sedikit berbeza. Dah masuk minggu ke-16, kulit muka masih OK, walaupun ada jerawat halus mula hinggap, tapi tidak lama. 2-3 hari dah hilang, saya scrub dan licin lah balik. Saya perhatikan tona kulit wajah pun masih sekata dan bila pakai bedak pun, elok saja tidak la bersopak- sopak. Tapi, saya dapat juga 2 kawasan di leher yang berjerawat halus, memang pelik sikit gayanya. Macam ada plaster jerawat, setepek di situ. Apatah lagi sejak dah hamil, saya berhenti mengambil supplement collagen, khuatir dengan kandungan ginseng yang dicampur bersama kolagen ikan tersebut. Selepas setahun mengambil Collagen Powder secara konsisten,  stretch marks sangat- sangat banyak perubahan, dan paling saya seronok, keloid kesan c-section juga semakin menipis. Tup-tup pregnant balik hehehe, so tunggulah nanti kita sambung semula. Yang penting sekarang ni khasiat untuk bayi dalam kandungan. Tapi saya nak beli siap- siap stok Collagen Powder sebab penjualan collagen akan diberhentikan seketika tahun depan!

Tapi yang paling saya suka dan nampak sangat berkualiti ketika hamil ialah rambut saya. Wah sangat beralun, tebal dan lembut. Memang saya suka simpan saja rambut sampailah bersalin, menurut Mak saya lagi, kena panjang sikit lah rambut, senang nak ikat masa dalam pantang. Memang sepanjang dua kali berpantang, saya suka rambut diikat ketat, kerana ia berkesan untuk hilangkan sakit kepala yang adakalanya menyerang ketika dalam pantang. Ini bukan petua atau apa- apa, ini cuma trial & error yang saya perhatikan pada badan sendiri.

Tahun lepas, saya mengalami masalah rambut berkelemumur yang teruk dan membawa kepada masalah rambut gugur. Biasanya saya akan guna saja shampoo Selsun Blue yang super strong tu beberapa kali, masalah kelemumur akan hilang. Tapi tahun lepas luar biasa pula, nothing seems to work. Saya syak kelemumur saya ada kaitan dengan masalah stress di tempat kerja juga. Selepas beberapa tukar shampoo, ada sedikit perubahan tapi belum 100% selesai. Sehinggalah saya dapati uban- uban mula tumbuh, dan setiap hari ada saja tempat baru yang beruban. Masa ni baru saya betul- betul menggelabah. Dan akhirnya saya buat keputusan untuk membeli set lengkap penjagaan rambut Shaklee.

Kenapa saya tak cuba dari awal? Aha sebab saya ingat ni masalah biasa saja, apa- apa shampoo pun boleh la hentam. Kejap saja ni, nanti kelemumur boleh hilang. Rupanya kali ini tidak. So we must do what need to be done. Pengalaman saya dengan Prosante mengambil masa beberapa bulan sehinggalah habis sebotol Revitalizing Shampoo dan sebotol Replenishing Conditioner. Barulah ada perubahan, bermula dengan semakin kurangnya rambut gugur dan sedikit demi sedikit, kelemumur juga berkurangan. Dan sekarang saya sedang menggunakan set yang kedua. Saya masih ada lagi Nourishing Scalp Treatment, sebab hanya perlu pakai beberapa titik saja sehari. Saya betul- betul berpuas hati, dan uban pun dah tak tumbuh yang baru! Lega sangat- sangat! Dan now bila dah hamil, bertambah- tambah sihat dan cantik rambut. Happy!


Saya cuma guna Revitalizing Shampoo, Replenishing Conditioner dan Nourishing Scalp Treatment. Prosante tidak mengandungi parabens, diperbuat dengan bahan semulajadi, dan selamat digunakan setiap hari. 

Pada masa yang sama, saya ambil lebih supplement b- complex untuk mengawal stress, dan saya ambil supplement zinc untuk atasi masalah rambut gugur. Saya yakin penjagaan luar dan dalam adalah sangat penting untuk mendapat kesan yang paling baik. Dan apabila orang bertanya tentang kesihatan rambut, saya sentiasa akan beri cadangan supaya ambil kesemua 3 jenis penjagaan rambut ini beserta supplement. Bagi saya, untuk dapat kesan terbaik, elakkan short cut, supaya kita benar- benar berpuas hati. Anda boleh hubungi saya, untuk bertanya lebih lanjut tentang produk ini, termasuk harga dan lain- lain.

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com untuk mengetahui peluang menjana pendapatan di rumah. 

2 comments:

Aishah Amin said...

changing brand shampoo pun can change your lives gituuuu

Jemputlah ke blog saya #projek2ribu

aliyahaznin said...

of course...live with kelemumur is no no no!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...