Saturday, September 20, 2014

Rahsia keloid makin menipis dan hilang!

Assalamualaikum semua, 

Selepas melahirkan Aliyah, dengan cara c-section, saya telah menyimpan keloid (surgery scar that don't know when to stop), semakin lama semakin tebal, dan gelap warnanya. Jadi bila hamilkan Adam, setiap kali check up, setiap kali lah kena dengar doktor tegur, "uih tebal keloid you ni". Memang tak gemar lah kan benda buruk disebut- sebut 

Kemudian, masa lahirkan Adam, doktor boleh buat lawak, lepas dia hiris keloid tu, sebelum mula toreh perut, dia kata pada Aznin, "Hah tengok ni, macam kaki sotong kan?" Lepas tu mereka ketawa kukikukikuki berdua! No hard feelings, I still love my doctor and my husband 

Oh sebelum tu, ramai yang bertanya apa benda "keloid" tu? Ok ni penjelasan paling simple saya rasa boleh digunakan untuk explain tentang "keloid".



A keloids is a growth of extra scar tissue where the skin has healed after an injury. Keloids can form after injuries from acne, burns, chicken pox, ear piercing, minor scratches, cuts from surgery or trauma, vaccination sites. The keloids may be fresh colored, red or pink or according to patient's skin tone, located over the site of a wound or injury, lumpy (nodular) or ridged, tender and itchy, can be irritated from friction such as rubbing on clothing. A keloid will tan darken than the skin around it if exposed to sun during the first year after it forms. THE DARKER COLOR MAY NOT GO AWAY! 

Ini rupa keloid di tangan hasil carian Google.
Bayangkan rupa yang hampir sama
sepanjang 12cm pada bahagian
perut saya :( 
Fast forward, keloid tu kembali terbentuk dan saya dah malas ambik peduli. Hiduplah saya dengan keloid, saguhati selepas berjaya lahirkan 2 orang anak melalui c-section.

Kemudian rakan saya, Jamie, selalu sebut, keloid dia (senasib ibu c-section) semakin baik dan menipis selepas konsisten minum Collagen Powder. Saya tak berapa ambil peduli, tapi sudah tentu mahu juga menelek keloid sendiri. Saya dapati:

1- Keloid dah tak gelap lagi, dah hampir sama dengan warna kulit
2- Sepanjang 12 cm keloid tu, ada 2 tempat yg memang dah nipis dan sekata dengan kulit, dalam 2cm each


Walaupun belum cantik seluruhnya, saya memang terkejut tengok ada kawasan yang dah nipis dan sekata, macam kena kikis pulak. Ada harapan nak hilang sepenuhnya kalau saya terus konsisten dengan Collagen Powder!





Sila share info ini kalau ada kawan2 yang mencari solution untuk keloid mereka, Collagen Powder boleh membantu. Untuk pengetahuan semua, saya sudah mengamalkan Collagen Powder ini lebih daripada setahun dan yang paling ketara selain keloid ialah kulit saya semakin lembab, tumit tidak lagi merekah dan wajah lebih cerah dan berseri! 


HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com 
*produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...