Saturday, December 3, 2011

anak susah nak buang air besar?

alhamdulilah, kedua- dua anak saya tidak mengalami masalah untuk buang air sehingga kini. aliyah, sekali sekala dia miss lah jugak terutama bila kami travel jauh. tapi pada kebanyakan masa, dia akan buang air besar setiap hari, samada belah pagi atau petang. jarang dia buang air belah malam, tapi ada juga sesekali. semenjak dia dalam pantang lagi, memang tiada masalah. faktor utama yang boleh saya fikirkan ialah kerana dia diberi susu ibu, yang mudah hadam dan mesra colon hehe..adam juga begitu, setiap hari akan buang air besar, dan sebabkan schmontel ni minum banyak, maka dia pun berak banyak!

ini bukan muka sembelit, ini muka banyak akal!

tapi saya tau dan biasa tengok anak- anak yang sukar buang air besar. anak saudara saya (sebelah suami) kedua- dua ada masalah nak membuang. walaupun yang sorang masih menyusu badan, dia juga adalah masalah nak berak. ada beberapa sebab utama mengapa ada di kalangan anak- anak kita ni sukar untuk buang air besar.

  • bayi- bayi yang menyusu badan, mudah dapat sembelit selepas diperkenalkan dengan solid food. perut mereka yang kecil tu dah biasa dengan susu ibu yang mudah hadam, tiba- tiba bila solid food masuk, terkujat la sikit kan.
  • anak- anak yang makan makanan yang rendah fiber juga mudah mendapat sembelit.
  • anak- anak yang terlebih makan dan minum dairy food seperti susu, yogurt, atau cheese juga mengalami masalah sukar membuang.
  • ada makanan yang kita bagi anak- anak menyumbang kepada masalah ini seperti pisang, cereal, roti atau pasta (yang tinggi carbo).
apa kita boleh buat untuk meredakan masalah ini?

  • belajar urutan untuk bayi- tanya doktor anak anda, bagaimana urutan yang berkesan bagi memudahkan mereka untuk buang air (adik ipar saya dah pakar urut perut baby, aliyah pun pernah tak berak sehari, kena urut, terus langsai!) secara ringkas ini caranya:
    • Gently massage and rub baby's tummy in a clockwise direction. Place your hands at baby's navel and massage in a circular motion, moving your hand(s) out and away from the center of baby's belly.
  • senaman- gerakkan kaki bayi seperti mengayuh basikal:
    • Place your baby on her back and lightly hold her legs in a half-bent position. Gently begin to move your baby's legs as if she is riding a bicycle. Alternate "Bicycle Legs" with Tummy Massage. *"Bicycle Legs" also may help to relieve a baby who is gassy.
  • untuk anak- anak yang lebih besar, tukar diet seharian mereka dengan makanan- makanan yang tinggi fiber. untuk bayi yang baru makan solid food, jangan beri nasi atau kentang yang tinggi karbo terlebih dahulu. tapi fokus pada buahan atau sayuran.
bila mendengar kisah- kisah anak yang sukar buang air ni, saya dapati ada faktor- faktor lain juga yang menyebabkan mereka seolan- olah menyimpan ta*k. ada yang pernah mengalami kesukaran untuk buang air sehingga menyebabkan mereka takut untuk teran! (OMG, masa saya taip ni, adam kentut kuat!, tau-tau pulak mama cerita hal- hal penyahtinjaan!). ok sambung. tambah- tambah jika anak dah besar, dah pandai. ada je jalan diaorang tahan berak ya. jadi saya nak cadangkan ibu- ibu cuba Meal Shakes Shaklee yang sedap ini. boleh dibancuh dengan susu anak- anak, berperasa vanilla yang enak.


apa ada dengan Meal Shakes Shaklee ni?
  • sangat tinggi fiber, memudahkan proses detok lalu melawaskan perut dan colon.
  • mengandungi nutrient yang lengkap, 24 jenis vitamin A-Z dan mineral. 
  • tinggi protein (tiada lactose), penting untuk kesihatan kulit, kuku, rambut, organ, darah, cell dll.
  • mengandungi asid folik, biotin, tinggi kalsium dan magnesium- sangat penting membina tulang dan sel semasa anak- anak membesar
  • untuk orang dewasa, pengambilan meal shakes mengandungi anti oksida, untuk awet muda lah tu!
  • ia ada vitamin b yang lengkap, iron, copper utk membentuk sel darah merah yang sihat, lalu mencantikkan kulit.
  • penting juga, ia tidak mengandungi pewarna dan perisa tiruan.
tapi saya perlukan tekankan, mesti beri anak air putih yang mencukupi untuk keperluan seharian. ada budak memang susah nk minum air, itu kena terpulang kepada kreativiti ibu- ibu. saya tak pasti mcm mana saya latih aliyah, tapi seingat saya memang saya tak introduce air-air jenis lain sejak dia kecik. lama- lama pilihan utama dia untuk minum tetap air putih.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...