Thursday, December 1, 2011

medela freestype breastpump

ok, apa kata kita review pasal medela freestyle breastpump pula. saya memang menyimpan impian untuk memiliki the breastpump goddess ni dah lama. tapi harga sangat mahal ye di malaysia, memang tak mampu rasanya. nasib baik, adik saya jumpa yang lebih murah di dubai masa summer sale di sana. saya beli dengan harga RM1300 awal tahun ni.

medela freestyle sangat compact untuk breastpump yang battery operated dan handsfree. superb ok, handsfree! buleh mengepam di opis sambil potostat document. terer hehehehe...set breastpump didatangkan bersama 2 corong pam (funnel, ada dua jenis, satu lembut, satu plastik keras mcm corong plastik kt makmal sains), 2 botol utk storage, the motor (besar tapak tangan je, smart sgt), tube utk sambung ke funnel dan botol, ice pack, cooler bag, tote bag, dan pelbagai strap segala macam klip utk menjadikan ia handsfree.

yang saya suka tentang medela fs:

  • ia sangat compact, senang di bawa ke mana- mana. tak perlu power point. charge saja battery, boleh dipakai di mana- mana (seriously di mana- mana kalau sanggup).
  • ia mempunyai dua fasa, satu fasa stimulation selama 2 minit, dan fasa expression (sukati lama mana sampai larat).
  • untuk fasa expression kita boleh set dan save, pakai same style everytime. lets say yang sesuai utk kita ialah 2 minit stimulation dan 10 minit expression, phase 4. so setkan saja, dia buatkan, kita boleh la membaca ke, layan fb kt phone ke, tido duduk ke.
  • oh tentang phase tu pula, ada 5 phase, dari paling slow sedutan nya (hehehe) ke paling sengal. setakat saya pakai sampai 4 saja.
  • ia sangat cepat. sekarang ni dengan supply susu yang OK, dalam masa 10 minit saya boleh kumpul dalam 4-5 oz. kalau dah engorge, saya boleh kumpul sampai 7-8 oz dalam masa 10 minit. puratanya, saya pam selama 15- 20 minit saja.
  • saya suka juga kerana ia adalah double pump. takde masalah leaking sebelah kanan, semasa pam sebelah kiri. dan double pumping terbukit berkesan dapat mengumpul lebih banyak susu kerana kedua- dua belah dapat dipam secara optima.
  • ia juga bagus untuk tandem pumping bersama- sama baby. adam boleh menyusu dan saya boleh mengepam, bahagi sorang satu.
  • ada tote bag yang comel. kita boleh identify rakan2 mengepam yang lain di dalam lrt dengan melihat tote bag ini hehe.
yang saya tak suka dengan medela fs adalah kerana:
  • harga sangat mahal! hanya sekiranya anda bercadang untuk mengepam secara pukal atau berterusan, barulah berbaloi. kalau setakat dalam pantang atau selama 6 bulan pertama, baik beli yang lebih murah dan berkesan seperti avent manual breastpump.
  • handfree? hmpph!! yes it is, buat IT IS NOT HASSLE FREE. ok, mungkin kerana saya tak cekap, saya masih gagal menggunakan kit handsfree itu. berselirat buat saya pening kepala.
  • bunyi pam ini agak kuat juga, trrrr trrrr trrrr.tapi bukan masalah besar. saya pernah dengar yg lebih kuat dari ini. tapi saya fikir, avent duo electric lebih senyap compared to medela fs.
  • cooler bag nya agak kecil ya. tapi cukup lah untuk 3 kali pam di office.
  • storage bottle medela adalah mahal berbanding botol2 yang lain. jadi selepas mengepam saya perlu transfer ke dalam lining bag atau botol storage avent (saya beli masa anak pertama)
pokoknya saya cadangkan kalau ada budget why not, tapi make sure nak mengepam lama baru berbaloi. atau kalau berhenti setengah jalan, jual aje di ebay, ramai yang nak!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...