Tuesday, July 14, 2015

Nak bisnes, tapi tiada modal?

Assalamualaikum semua :)

Minggu lepas saya ada menulis tentang speech #sayazahra yang dah viral di Facebook dan pengalaman saya sendiri sebagai fresh graduate (zaman dinasour dulu lah). Dan saya ada berkongsi pendapat (orang tak tanya, kita suka nak bagi pendapat ye tak? haha) di Facebook, tentang peluang fresh grads untuk sama- sama bersaing dalam pasaran sebagai pemilik perniagaan.

Saya terfikir, tentang beratus- ratus penjual online samada di FB atau Instagram adalah di kalangan orang muda yang berusia kurang dari 30 tahun! Bila kita perhatikan follower mereka, wah beribu- ribu, dan sambutan pun sangat- sangat hebat. Dan kalau follow Instagram mereka tu, perhati juga siapakah mereka ni, berapa umur mereka, apa latarbelakang mereka? Ramai yang muda- muda ok. Tengoklah founders Sugarscarf, FashionValet, antara nama besar dalam industri fesyen sekarang ni, semuanya umur bawah 30 tahun!

Dan kalau nak tau, dalam bisnes Shaklee pun, ada yang berusia bawah 30 tahun dah jadi Master Coordinator, dan ada yang mula bisnes sejak habis belajar. Tak susah hati nak cari kerja, mereka mulakan bisnes sendiri. Betul tau, kalau ada impian yang hidup senang, kena bijak cari peluang bisnes secepat mungkin. Jangan buang masa tunggu lamaran kerja.



Dan jika modal adalah perkara utama yang merungsingkan anda, hah bisnes Shaklee ni modalnya tak sampai pun 100 ringgit. Dan gunakanlah daya kreatif anda untuk memasarkan produk yang memang terbukti berkesan ni menggunakan platform social media sedia ada. Kalau rajin selfie, tak dapat duit, apa kata tambah aktiviti berniaga, In Sha Allah ada rezeki di situ.

Puteri Yusof
016- 344 7727
Kuala Lumpur


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...