Saturday, July 4, 2015

Urutan selepas bersalin Caesarean

Assalamualaikum semua :)

Saya nak berkongsi sikit pengalaman berurut selepas bersalin Caesarean, kerana pasti ramai tertanya- tanya, boleh ke tak boleh ke urut selepas bersalin secara pembedahan ini. Terutamanya yang bersalin kali pertama, banyak juga kita tak tahu, dan bila tak tau, kita jadi cemas, cuak dan susah hati kan?

Pengalaman saya bersalin kali pertama dan kedua secara pembedahan Caesarean, saya hanya berurut selepas 2 minggu bersalin. Kali pertama tu, saya tunggu 2 minggu sebab nak berurut di kampung. Dua minggu di rumah mertua di KL, takde orang yang berani suggest tukang urut, sebab (i) mertua pun tak kenal mana- mana tukang urut (ii) kita pun tak berani nak urut sebab dengar- dengar tak boleh urut kalau bersalin Caesarean. Jadi dalam masa 2 minggu tu, bertahan je lah. Kali pertama bersalin paling tak selesa dengan sakit belakang (salah posture menyusu dan kesan epidural). Badan pun lenguh- lenguh, kesan menanggung berat badan selama hamil.

Kali kedua walaupun urut selepas 2 minggu, badan lebih cergas kerana dah mula ambil supplements Shaklee. Ostematrix paling terbaik pada pendapat saya untuk masalah lenguh, sengal badan semasa dalam pantang. Ditambah lagi dengan supplement penambah tenaga lain seperti Vita-lea da B- Complex. Jauh lebih cergas berbanding bersalin kali pertama.




Pada pendapat saya, ada 3 perkara yang anda perlu tahu berkaitan urutan selepas bersalin.

1- Boleh urut sejurus selepas bersalin untuk kesegaran badan 

Sebenarnya tidak ada masalah nak urut badan selepas bersalin Caesarean. Apa yang penting ialah elakkan urut kawasan pembedahan dan di kawasan perut. Kawasan perut terutamanya, perlulah di-scan dulu (selepas sebulan) untuk memastikan uterus telah mengecut dan rahim dalam keadaan baik (tidak bengkak dan sebagainya). Untuk kawasan lain terutamanya kaki, bahu, belakang, tangan dan kepala, tiada masalah untuk diurut. Malah ia beri kelegaan kepada kita supaya lebih sihat dan cergas.

2- Pilih tukang urut yang ada pengalaman

Tukang urut yang ada pengalaman mengurut ibu yang bersalin Caesarean akan lebih konfiden dan sekaligus beri kita ketenangan fikiran semasa diurut. Kalau tukang urut pun jerit- jerit seram nak tengok kawasan pembedahan, sudah tentulah kita sendiri terganggu. Tukang urut saya di kampung sekadar tengok kawasan pembedahan, samada sudah kering atau belum, dan terus mengurut di kawasan badan yang lain. Melihatkan luka saya sudah kering dan nampak bersih dan cantik, dia juga mengurut sedikit di bahagian atas perut dan menungkunya. Sangat awesome!

3- Guna hot water bottle untuk tuam badan

Kalau badan dah sengal sangat, dan tidak yakin diurut dan ditungku, gunakan alternatif moden dengan hot water bottle. Anda boleh beli di farmasi, dan letak di bahagian pinggang, bawah peha, punggung dan tuam di sekitar tapak kaki, betis dan juga lengan. Sangat nyaman dibuat sebelum tidur, ataupun selepas mandi pagi. Tukang urut saya di kampung beri tips yang menarik juga berkaitan hal tuam ini. Anda boleh ambil garam kasar, sangai di atas kuali. Ambil sarung bantal, dan masukkan garam kasar ke dalam sarung bantal. Ikat dan punjut sarung bantal, dan gunakan untuk menuam seluruh badan termasuklah kawasan perut. Saya dah cuba, dan ianya sangattttt melegakan.

Pada pendapat saya, produk Shaklee yang terbaik untuk menemani sesi urutan ialah Ostematrix dan Performance Drink. Ostematrix sangat membantu menghilangkan sengal- sengal diurut (terutama yang tak tahan diurut kuat seperti saya).

Aha, tahu tak selepas badan diurut,  badan kita akan keluarkan toksin melalui peluh dan air kencing. Jadi kita kena cepat replenish air yang keluar dari badan, untuk elak suhu badan meningkat dan boleh jadi demam. Sebab itu Performance Drink boleh membantu, dengan kandungan elektrolit, Performane Drink elak badan menjadi "kering" dan suhu meningkat.

Saya harap perkongsian ini membantu anda semua. Ini adalah berdasarkan pengalaman saya, dan sudah pastinya pengalaman orang lain mungkin berbeza. Sekiranya anda mahu mendapatkan produk Shaklee untuk pemulihan selepas bersalin, bolehlah hubungi saya :)

Puteri Yusof
016- 344 7727 
Kuala Lumpur 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...