Monday, June 29, 2015

Usaha untuk kembali sihat di bulan Ramadhan.

Assalamualaikum semua :)

Dah hampir sebulan pun saya bersalin. Dan sekarang ni jadual hidup banyak ditentukan oleh si kecik Adeena. Terutama jadual tido haha! Say goodbye to sleep hehehe. Dan saya sedang adjust masa untuk bekerja di sebelah pagi (2 jam pun jadilah) dan mencuri masa di sebelah malam. Sekarang ni waktu aman dalam 8-10 malam. Tapi waktu ni lah saya nak tengok jugak anak- anak lagi 2 orang. Mereka pun ada rutin dengan saya, seperti bedtime reading/ story telling. Saya tanak stop just because dah ada anak kecik.

Dalam keadaan kelam kabut nak uruskan keluarga dan bisnes, waktu macam ni lah saya sedar tentang banyak betul yang perlu saya syukuri, dan sentiasa ingat nikmat yang Allah bagi.


  • nikmat masa dengan anak- anak sepanjang hari (walaupun boleh gugur rambut dibuatnya)
  • nikmat waktu kerja fleksibel, takde punch in, punch out
  • nikmat kerja secara online, takde ofis nak kena pegi
  • nikmat kerja dari rumah, jimat sangat duit petrol, tol 
  • nikmat hati tenang, tak risau anak- anak ditinggal dengan pengasuh atau taska

Dan juga penting, nikmat kesihatan kami sekeluarga. Bila badan sihat, otak tenang, kita pun lebih cekap nak adjust itu ini. Kalau dah sakit, fikiran kusut, nak susun jadual pun tak mampu, memang payah. 

Sempena bulan Ramadhan ni, saya harap dapatlah juga sikit sebanyak cleansing badan dan jiwa. Pilih makanan yang baik dan menyihatkan semasa sahur dan berbuka, supaya kita betul- betul dapat capai objektif nak kembali kepada fitrah (manusia yang bersih fizikal dan jiwanya) menjelang 1 Syawal nanti, In Sha Allah. 

Dan sepatutnya semakin banyak hari kita berpuasa, semakin kuat dan sihat badan kita. Puasa membolehkan kita detoks badan, kuatkan badan dengan makanan yang baik dan sebagainya. Kalau makin sakit, bermakna ada yang tak kena dengan cara kita berpuasa. Mungkin boleh siasat semua dan diperbaiki selagi ada masa lagi ni dalam bulan Ramadhan. 

Cara saya bersahur dan berbuka tidaklah perfect. Tapi pastinya pilihan utama waktu sahur ialah yang simple tapi berkhasiat iaitu kurma, protein powder (ESP Shaklee) dan air masak dan air isotonik (Performance drink Shaklee). Saya akan makan 2 keping roti dengan cheese atau jam. Itu saja. Waktu berbuka mesti makan nasi, dan juga ambil protein powder. Dan untuk waktu sahur, mesti ambil Vita-lea (multivitamin) b- complex, vitamin C, Peppermint Ginger (elak sebu, angin perut). Sebelah malam saya tambah Omega Guard, Lecithin untuk slimming, Vivix, GLA Complex untuk recovery selepas bersalin aritu. Of course sebelum tidur wajib ambil Ostematrix untuk hilang lenguh2 badan seharian berpesta dengan anak- anak. Lagi sekali saya pastikan minum Performance drink untuk ganti cecair yang hilang dalam badan setelah berpuasa. 

Saya larat buat semua ni, sebab tanak la di akhir Ramadhan, letih lesu, semua tak boleh nak urus, rupa pun macam Antu Kak Limah. Kita nak juga buktikan Ramadhan buat kita orang Islam makin kuat, bukan  makin lemah. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...