Tuesday, June 30, 2015

Gembirakah anak anda berpuasa?

Assalamualaikum semua :)

Meriah timeline Facebook dengan pelbagai kesah anak- anak berpuasa, termasuklah anak- anak saya. Eh, anak- anak saya tak meriah berpuasa, tapi meriah bersahur hehehe! Adam memang tak paham sangat konsep puasa, tapi dia tahu, kalau tak puasa, tak boleh raya. Bila tanya puasa tak, dia kata puasa, lepas makan roti ni Adam sambung puasa. Fail hahaha!

Aliyah dah faham bab puasa tak boleh makan dan minum. Dia sangat seronok bersahur masa di kampung sebab meriah. Dia takut sangat kalau missed sahur. Di KL tak berapa meriah, sebab kami minum shake je.

Ceritanya semalam, dia nak puasa. Saya kejut sahur, tanya nak makan nasi tak? Dia kata tanak. Ok, nak roti dan milo katanya. Itupun tak habis. Pergi sekolah, snack jam 10 pun tak makan, tanak minum. By the time we fetched her, hah menggigil, muka pucat. Adui lahaiiii...! Balik rumah, dia makan 3 pinggan nasi, dengan kurma, makan apples. Lapar sangat.

Dalam kereta, dia mengadu pada suami saya "kalau tak puasa, rasa seronok. kalau puasa, tak seronok". Suami saya kata, sepatutnya puasa seronok. Kalau tak seronok, ada yang tak kena. Saya slow talk dengan Aliyah, "kalau nak seronok puasa, sahur kena properly. Ikut apa yang Mama suruh makan, jangan berlapar".

Saya nak anak cuba berpuasa, tapi yang lagi penting, saya nak anak faham dan enjoy the process. Dulu masa kecik, saya belajar puasa half day pun dah seronok. Mak tak paksa, kalau nak berbuka pun dia tak pujuk suruh tahan. Tapi sebabkan proses tu menyeronokkan, kita sendiri tahan diri berlapar dan dahaga tu.

Jadi semalam saya terfikir "mungkin saya patut tunjuk apa yang seronoknya puasa". Saya siapkan meja untuk berbuka, letak semua makanan, termasuk kegemaran Aliyah, apple dan kurma. Bancuh Performance drink, letak laici. Ha memang mereka excited sebab tak pernah Mama buat air fancy hahaha!

Saya tanya, "Adam dan Aliyah nak teman Mama berbuka puasa tak?" Laju je diaorang duduk di meja dan sama- sama tunggu waktu berbuka. Adam tak sabar nak minum air fancy, saya kata "eh tunggu. kena tahan, barulah seronok". Saya suruh Aliyah kira sampai 100 sebelum azan Maghrib. Meriah!

Bila azan berkumandang, apa lagi, Adam serbu air, Aliyah dengan kurma. Saya tanya "seronok tak berbuka??" Diaorang cakap "seronokkkkk!!".

Saya tak pasti jika cara saya yang fleksibel ni betul ke tidak. Tapi saya nak anak- anak faham dan seronok dengan proses berpuasa, bukan sekadar sebab Mama suruh, bukan sebab berlapar semata- mata. Hari ni, saya nak tease diaorang dengan aiskrim pulak waktu berbuka nanti, mesti lagi tak tahan hehehe!

P.S: Anda kena cuba Performance Drink Shaklee untuk diri sendiri dan anak- anak yang berlatih berpuasa.  Minuman ini sangat bagus untuk ganti bendalir yang hilang dari badan setelah berpuasa.

This funny boy menahan diri dari minum, sepenuh jiwa LOL! 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...