Tuesday, June 16, 2015

Sakit belakang selepas bersalin Cesearian

Assalamualaikum semua :)

Saya sering membaca tentang masalah sakit belakang selepas bersalin Cesarean dan dikaitkan sebagai akibat pengambilan epidural/ spinal anaesthesia. Dan memang betul, saya sendiri mengalaminya daripada kali pertama, hinggalah yang ketiga.

Sakit wooooo! 

Macam mana rasanya?

Susah nak explain, tapi memang serba tak kena. Masa anak pertama, malam pertama di wad, memang saya menangis sebab sakit belakang. Urut pun tak boleh sebab nak mengiring pun seram masa tu. Masa anak kedua pun macam tu jugak. Dan dua kali tu jugak sakit belakang berlarutan sampai habis pantang!

Dan sebenarnya, yang menambah lagi sakit belakang tu bila posture menyusu tak betul. Membongkok sepanjang menyusu, memang lah lagi sakit. Lepas pantang, dah berurut, dan dah pandai juga menyusu anak sambil berbaring, lega la sikit sakit belakang. Alhamdulillah, mujur tak berlarutan.

Kali ketiga, saya berpeluang belajar semula cara menyusu dengan betul. Jangan membongkok, belajar untuk relaks sambil menyusu. Kalau salah gaya, boleh beri tekanan pada otot leher dan belakang badan. Penting sangat belajar posture yang betul ni.



Dan kali ni juga saya dapat jumpa bengkung yang paling selesa untuk digunakan selepas bersalin Cesarian. Ia banyak membantu posture saya untuk berjalan dengan tegak, dan juga duduk dengan baik tanpa rasa sakit.


Selain tu, kali ni saya standby sepanjang kehamilan saya tak miss ambil supplement kalsium Shaklee iaitu Ostematrix. Memang sangat membantu hilang sengal dan lenguh badan, masa pregnant dan selepas bersalin. Memang ada beza rasa sakit tu berbanding dua kelahiran yang lepas.

Antara tips lain yang bagus, pastikan tilam tidak terlalu lembut supaya badan boleh baring dengan straight dan tak tenggelam. Saya harap perkongsian saya ini dapat membantu :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...