Monday, June 15, 2015

Kawal emosi bila berbisnes

Assalamualaikum semua :)

Sekejap tadi, selepas menyusukan Adeena, macam biasa, kena tunggu dia burp dulu sebelum tidokan balik. Dia ni pulak, seperti biasa akan burp dan bluwek, jadi masam la baju saya dengan muak anak hahaa!

Saya terfikir, baru sekejap tadi saya menulis tentang tips bisnes, update FB tentang perkembangan bisnes Shaklee. Bila baca, memang gaya korporat abes ni. Income pun 5 angka bulan- bulan, group members pun dah 1000 lebih orang. Alih- alih belakang tabir, uruskan anak, mandi berak anak, siap kena muak bagai hahaha!

Macam mana saya handle emosi saya sebenarnya?

Saya tanya soalan ni pada diri saya sendiri, sebab saya tau, saya ada banyak kelemahan dan kekurangan, baik dalam hal rumahtangga, dan juga hal bisnes. Tambah lagi sekarang dah 3 orang anak. 2 orang yang sangat aktif, dan sorang yang sangat fragile. Semua perlukan perhatian 100 peratus, tidak boleh kurang.

Itu tidak termasuk cabaran- cabaran harian berkeluarga. Ada masa ada anak tak sihat. Ada masa stress berselisih faham dengan pasangan, ada masa berkecik hati dengan orang itu, orang ini. Ada masa boleh ditepis, dan buat selamba. Ada masa, memang terjejas emosi. Sebagai leader dalam bisnes yang melibatkan ramai orang, saya suka ambil langkah neutral. Ada masalah ke, takde masalah ke, tak boleh orang tau melalui gambaran di media social. Lagi pulak, bukan boleh kita harapkan kawan- kawan Facebook nak selesaikan masalah kita, betul tak?

Dalam banyak hal, kena berkorban. Masa untuk diri sendiri dah kena adjust, lebihkan masa untuk anak- anak. Kalau orang kata, tidurlah time anak tidur, saya prefer buat kerja masa diaorang tidur. Sebab tu saya makan supplement dengan sangat- sangat berdisiplin. Takde cincai- cincai dan memang saya makan hampir semua yang wajib untuk tenaga. Bila malam, sebelum jam 10, saya dah panjat katil, start lepak dengan anak- anak, supaya mereka pun boleh tidur awal.

Pada saya, emosi saya lebih terkawal kalau saya boleh kawal persekitaran saya, dan masa saya. Kalau masa dah tak tentu hala, saya senang jadi stress dan emosional. Kalau dapat bangun awal, memang mood saya tip top sampai ke malam. Sekarang ni memang senang sebab berpantang di kampung. Makan minum Mak jaga. Saya cuma handle baby. Suami saya pula handle anak- anak yang besar. Bottom line, I want to be in charged of my time and my surrounding!

Nanti dah balik KL, kena adjust lagi. Saya dah visualize, untuk bangun seawal 5 pagi. Mesti mengepam juga walaupun tak perlu stok susu untuk make sure production tip top. Kemudian kena mandi awal sebelum baby bangun. Pukul 7 anak- anak kena bangun untuk ke sekolah pula. Mungkin saya ada masa untuk kerja dalam jam 9 hingga 11 pagi. Apa- apa pun yang penting, kena fleksibel. Kalau hari ni tak boleh ikut jadual yang kita nak, esok kita ubah.


Puteri Yusof
016- 344 7727
Kuala Lumpur

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...