Tuesday, June 9, 2015

Kelahiran ketiga

Assalamualaikum semua :)

Maka saya pun sudah selamat bersalin minggu lepas, 31 Mei 2015, jam 3.55 pagi.

Kami telah pun plan dengan doctor untuk pembedahan Caesarean pada 2 June 2015, genap 38 minggu kehamilan. Tapi tapi tapi, ada orang sudah tidak sabar, pada tengah malam 31 Mei, kami pun merasalah panik- panik sikit rush ke hospital bila air ketuban saya keluar, di rumah. First time pengalaman macam ni, sebab dua- dua anak saya sebelum ini, juga melalui kelahiran Caesarean pada genap 38 minggu, tanpa apa- apa tanda dan rasa sakit bersalin.

Sebenarnya, pada minggu 35 saya dah mula rasa contraction yang kerap, terutama bila saya terlebih aktif bergerak pada siang hari. Jadi sepanjang minggu 35- 38, saya memang limitkan keluar rumah, ataupun buat kerja rumah. Semua benda di rumah suami handle. Tidur malam memang dah tak lena, sebab contraction atau pun sebab tak selesa tidur dengan perut besar tu. Kiri kanan pusing serba tak kena sampai pagi.

Mujurlah pada 30hb, Mak saya datang, untuk teman saya selepas bersalin. Jadi saya fikir ok ada 2 hari sebelum operation, boleh lah Mak tolong buatkan groceries shopping sebagai persiapan berpantang. Tersasar nampak gaya perancangan tu ehehe...

Oh sambung kisah malam tu...

Jadi saya pun cepat- cepat call Pusat Perubatan Naluri dan beritahu kami dah on the way nak ke sana, minta diaorang contact doctor. Sampai sana, buat CTG dan VE (erkkk first time ni blergh), ada contrations yang kuat 2 kali, dan tadaaaa zero centimeter bukaan. Itulah ceritanya setiap kali nak bersalin. Baby tak engage sampai sudah, no opening at all.

So doctor pun dah on the way, dan saya pun disiapkan untuk masuk OT. Seram sejuk takut memang ada. Jadi kuatkan semangat sendiri, zikir, dan fikir "courage is not the absent of fear, but having the fear but you do it anyway". Pergh saiko diri sendiri macam nak pegi exam. Kemudian saya pun ditolak atas wheelchair masuk OT. Macam biasa, baring atas katil OT yang muat- muat badan tu je. Anaesthetist pun sampai, dan inject lah belakang, slowly afterwards I cannot feel my legs anymore weeeeeee....!!

Then my doctor came, cool as usual, pastu dia pun panggil my husband masuk OT untuk tujuan penggambaran hehehe... Dalam 25 minutes gitu, keluarlah baby,  nangis kuat boleh tahan. Zap zap zap jahit balik perutku, siap!

Now, after one week, I am recovering very well, totally berbeza dengan dua kelahiran sebelum ni. Alhamdulillah. Partly because of experience, and also saya add on few more supplements Shaklee yang dulu saya tak ambil selepas bersalin seperti Vivix. Memang berbeza. Recovery process lebih pantas. Dan saya sangat bersyukur kerana, 2 hari lepas check out, kami check in balik sebab baby ada jaundice. Alhamdulillah, selepas 2 hari 2 malam "bersauna" bacaan kembali normal.

Adeena Myeisha :) 
Now we are in kampung, bercuti dan berehat....terima kasih kepada semua yang datang ziarah, yang mendoakan kami sekeluarga :)


3 comments:

Fara said...

haihh rindu lah kat labor room.. :p
Welcome to PAF baby Adeena! :-)

anissa said...

Tak sabar nak jumpa Adeena

mamabeauty said...

Alhamdulillah.. welcome Adeena..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...