Sunday, February 15, 2015

Orang tua tiada selera makan, apa penyelesaian?

Assalamualaikum semua :)

Saya terpanggil untuk berkongsi tentang masalah bilamana orang tua kita, hilang selera makan, atau langsung tak mahu makan, kerana sakit, ataupun tak boleh nak makan, selepas keluar masuk hospital kerana penyakit dan sebagainya.

Awal minggu lepas, atok saudara sebelah saya suami saya masuk ICU, dan kami adik beradik pun ada pergi melawat. Saya tak pasti berapa usia beliau, tapi menurut suami lebih dari 85 tahun. Macam biasalah bila warga emas dah lebih 80 tahun ni, kita pun faham memang proses nak sembuh akan memakan sedikit masa. Atok ni asalnya tak selera makan, kemudian melarat kurang air dan terus bawak ke hospital sebab semakin lemah.

Tapi pada saya, sudah tentu anak- anak dan kaum keluarga tetap mahukan yang terbaik. Takkan kita nak tengok saja ayah atau mak kita terlantar, tak selera makan, tak happy dan stress pula. Kalau boleh penghujung usia biarlah dapat kita beri keselesaan yang termampu dan selagi ada daya.

Dan biasanya warga tua ni banyak juga penyakit- penyakit yang telahpun ada sejak muda, macam Opah saya sendiri, bergantung dengan ubat darah tinggi dan kencing manis. Kalau dah takde selera makan, susah juga kita nak adjust waktu makan ubat. Kalau tak makan ubat, masalah lagi bertambah. Itu yang kita tak nak, bertimpa- timpa pula masalah pada mereka, dengan usia dah meningkat, badan pun tak larat nak tanggung terlalu banyak penyakit pada masa yang sama.

Berbalik pada atok saudara kami tadi, anaknya ada bertanya kepada suami saya tentang produk supplement yang boleh dicuba. Saya lekas- lekas suggest Meal Shakes, sejenis multivitamin lengkap dalam bentuk serbuk, dibancuh dengan air ataupun susu segar. Nak tambah buah- buahan pun boleh, jadikan smoothies. Saya dah pernah dengar cerita kawan baik saya yang beri Meal Shake kepada atok dia jugak, sampai sekarang Atok dia masih minum dan sangat sukakan rasa vanila tu.

Jadi malam tu, suami saya pergi ke rumah atok tu, dengan ayah dan ibu menghantar sebotol Meal Shakes. Anaknya bancuh dengan low fat milk dan bagi dia minum. Alhamdulillah dia suka rasanya. Saya risau juga sebab orang ni banyak juga makanan yang dah tak kena dengan selera mereka kan. Bila suami bagitau yang dia boleh minum dan suka rasa Meal Shakes, haih lega sangat. Sekurangnya atok tak perlulah berlapar kerana tidak ada selera. Suami saya kata Atok terbaring saja, kesian saya dengar. Saya memang senang sedih kalau warga emas ni dalam kesakitan, sebab saya membesar dengan atok dan opah, dan kami sangat rapat.

Saya teringat atok saya sendiri, dah 3 tahun lebih dia pergi meninggalkan kami. Memang di hujung usia dia takde selera makan. Kadang- kadang makan banyak, kadang- kadang apa pun tak nak. Masa tu saya tak kenal lagi Meal Shakes. Kalau tercium Meal Shakes dengan bau vanila yang harum, memang akan terlintas dalam fikiran saya "kalau Tok rasa, mungkin suka juga rasa Meal Shakes ni".  Wallahualam :).

Dengan 24 jenis vitamins yang ada dalam tu, dan kalori yang mencukupi, InshaAllah boleh membantu orang tua dapat tenaga semula. Dan ianya tinggi serat, jadi tak menambah beban pula untuk orang tua membuang air besar.

Semalam, saya baca Facebook Aunty kami yang menjaga Atok tu, dia upload gambar Atok dah boleh duduk atas kerusi roda. Berair jugak mata tengok gambar tu. Teringat macam- macam. Teringat arwah atok- atok sendiri, teringat ibubapa yang dah semakin tua, teringat diri sendiri, bagaimana pula nak menghadapi masa- masa tua nanti. Menurut Aunty kami, Atok minum Meal Shakes setiap hari, dan juga ambil Vivix.  Suami saya hantar Vivix pada esoknya pula (Vivix paling sesuai untuk warga emas juga, sebab ia membantu perbaiki sel yang menua dan tidak sihat).

Saya harap ramai lagi warga tua yang boleh dapat kebaikan Meal Shakes dan saya harap anak- anak tidak putus usaha dan harapan untuk beri kualiti kehidupan kepada ibubapa atau atok nenek walaupun di hujung usia mereka, InshaAllah.

tambah selera makan orang tua meal shakes
Ini pula resepi kegemaran saya, ESP + Meal Shakes + Nestum and fresh milk! 

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. Sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...