Friday, January 30, 2015

Sembab masa hamil

Assalamualaikum semua :)

Petang tadi saya ketawa sorang- sorang, sampai Aliyah pun tegur, kenapa pulak Mama ni. Mula- mula ketawa pasal tengok gambar sembab masa pregnant kali pertama. Bukan saja sembab, hidung kembang, siap dengan kulit kusam, complete package! Lepas tu saya saja upload gambar tu kat Facebook sebab sekarang ni saya 5 bulan pregnant, sama dengan dalam gambar tu jugak. Memang lain sangat la rupanya hahaha! Tapi kan, Alhamdulillah, it was a smooth pregnancy & delivery (despite morning sickness for 2 months and later had to experience c-section delivery), and my husband and I had a great time experiencing it together for the first time.

Ok sambung gelak....

Kemudian second pregnancy pulak, same thing happened. Bloated, kembang semangkuk. Kalau orang lain maybe start kembang bila dah 7-8 bulan, tapi saya ni jenis start awal, tak menyempat. By 5th month tu dah start dah. Masa tu saya menerima seadanya, yang penting baby sihat walafiat, Mama comot pun takpe. Fikir happy je masa tu, tak kesah pun rupa paras. Anyway, masa tu saya berdisiplin juga ambil supplement yang doctor bagi. Ada multivitamin, folic acid, calcium & fish oil. But I don't really know if it's natural or synthetic and how pure the sources were. Tak pernah ambil berat.

Ni gambar last weekend, tak la lawa macam Marion Caunter,
tapi lawa la daripada kaunter hahaha! 
Tayang sikit gambar few weeks ago, focus hidung yang masih saiz asal
Master Yani saksi live sebab saya suruh dia check hidungku jugak.
Nampak tak baju Yani sama dengan bajuku? 
And now, saya dah 5 bulan pregnant. So far belum kembang lagi, berat badan memang naik, membulat seadanya. Tapi tak bloated, hidung masih saiz asal, belum ganda 5 lagi kihkihkih! Frankly, saya skeptikal bila ramai orang kata makan supplement Shaklee ni tak bengkak sembab badan. Serius, daku macam hmmmm iyolah tuuuu korang, sebab dah dua kali daku menjelma jadi Fiona Shrek! Padahal dah kenal Shaklee 3 tahun kot, punyalah pasrah dan berserah hahaha! Tapi plan untuk pregnant tetap diteruskan, kembang pun kembang lah haha! Tapi memang Alhamdulillah, sembab terkawal dan takde la sampai orang tak kenal (berlaku masa pregnant 2 kali, orang tak kenal bila jumpa!).

Saya bedal macam- macam supplement hari- hari, terutama yang basic (multivitamin, b complex, vitamin C, calcium, fish oil - ALL SHAKLEE). Tapi saya pernah lah Google, apa supplement yang baik untuk elak sembab, tapi taklah saya ikut 100% sebab selagi tak mengganggu kesihatan saya dan baby, saya tak kisah sangat la kembang mambang ni. Tapi saya ada baca, kadang- kadang ibu- ibu memang jadi tak selesa sangat sebab kaki sembab, kebas dan sebagainya. Dan menurut artikel ini, majoriti wanita mengalaminya, walaupun tidak serius, tapi ia adalah petanda kurang nutrisi dalam pemakanan seharian. Paling menarik, vitamin C yang simple tu rupanya membantu boost blood circulation semasa pregnant dan elak sembab kaki dan tangan. Jadi simply put, kalau kita jaga keperluan nutrisi semasa hamil, dan ambil supplement yang semulajadi (maknanya yang kita makan tu sama content atau sama benefit dengan bahan asal makanan) InshaAllah ianya berkesan dan beri manfaat.

Oh, kepada yang cantik berseri tak sembab apa, lawa meletop- letop sepanjang kehamilan saya nak kata "UNTUNG LA....tahniah yer..." IKHLAS ni tau....hahaha!

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...