Friday, December 19, 2014

Elak 5 komen untuk ibu berpantang

Assalamualaikum semua :)

Hari ini dan semalam saya terima berita kelahiran, semalam adik saya bersalin. Pagi ni pula kawan saya bersalin. Dua- dua dapat baby boy. Happy dengar berita baik, dan baby- baby pun sihat walafiat Alhamdulillah. Dan bermula pula sesi berpantang. Biasanya orang berpantang berapa lama? 44 hari? 100 hari? Saya berpantang 44 hari, bermakna tak keluar rumah (kecuali ke klinik saja), dan berurut 3 hari, sapulah minyak satu badan pun 44 hari. Lepas 44 hari, saya akan berpantang bab air sejuk berais selama berbulan- bulan lagi. Dekat setahun kot. Asalnya memang sebab Mak pesan jangan minum ais. Kemudian saya notice, kalau minum ais, susu badan akan berkurangan. Jadi memang lama saya pantang minum ais. Sebenarnya bila breastfeeding, tempoh berpantang bab makanan boleh lebih lama sebab risau anak kembung la, tak tahan la, meragam la.

Kenangan berpantang saya ada macam- macam. Tapi selepas 2 kelahiran, ada beberapa perkara yang saya tak berapa berkenan, terutama komen- komen daripada para hadirin yang datang melawat :p

1- Komen ibu muka pucat, badan lemah lesu 
Adoi c'mon la kan, orang tu baru selesai meneran kot, ataupun yang lepas c-sect operation, jarang la muka tu merah meriah sihat segar bugar on first day. Tolak ketepi wajah cantik Che Ta, sebab dia pun mengaku dia mekap kan. Itu hak dia, saya pun salute dia mahu nampak cantik sentiasa, good for her and her family Jadi elakkan la komen macam tu bila melawat. Kalau nak tengok muka segar, maybe datang lepas 44 hari hehehe! Seriously, when I received that comment, I really don't know what to say.

2- Komen tentang susu badan
Kalau boleh elakkan bertanya berlebih- lebih bab susu badan. Badan ibu berbeza- beza, ada yang ever ready nak produce susu, ada yang makan sedikit masa. Tak payah la kalut "eh nape tak bagi breastmilk? takde susu ke?". Kalau dah nampak ada susu formula, DIAM. Kalau nampak tengah menyusu badan, pun DIAM. Hahaha! Abes apa nak borak ye kalau semua kena diam ahaha! Serius, terutama untuk ibu yang pertama kali bersalin, banyak benda masih kekok. Kalau tak boleh offer support, sekadar yang bertanya saja, DIAM. Kalau ibu minta tips, baru la buka mulut tu bagi info.

3-  Komen "boleh la tambah lagi sorang"
First of all, it is not funny, nor entertaining. Keduanya, tak semua kelahiran itu mudah. Ada yang trauma dengan layanan di hospital, ada yang trauma dengan emergency c-section. Ada yang makan berbelas jam contraction. Ada yang kena gunting, kena jahit.  Sabar yer sabar. Ada yang masih belum  boleh buang air besar pun lagi, lagi nak tanya pasal nak tambah lagi sorang.

4- Komen "cik abang pun kena lah berpantang ni" 
Kelakar ke? Kalau nak tau, hormon ibu selepas bersalin ni tak menentu. Sangat mudah nak fikir bukan- bukan. Ramai yang mengalami baby blues sementara, dan tak kurang juga yang melarat dengan post partum depression. Bila ada komen- komen yang merisaukan macam ni, mulalah ibu-ibu fikir yang bukan- bukan. Risau pulak dengan "kesejahteraan" suami selama 44 hari. Sedangkan diri sendiri masih lemah, dan anak kecil perlu diutamakan. Itu kita tak tau pulak apa kesan komen tersebut kepada suami, aiseh please la.

5- Komen "jaga badan elok- elok dalam pantang, kalau tak nanti gemok"
Kenapa nak takut- takutkan orang hahaha! Perempuan memang takut gemok sejak azali, dalam keadaan mental dan badan yang perlu good recovery, tak perlu la risau bab gemok ke tidak. Yang penting kita dapat zat yang cukup seharian, baby dapat susu ibu yang mencukupi, dan rehat yang cukup. Ini masa recovery, badan perlu self healing dengan bantuan makanan yang bersesuaian. Jangan fikir nak berdiet pula semasa berpantang. Don't fall for this scare tactic ok!

Lagi TIPS BERPANTANG DENGAN TENANG 

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com untuk mengetahui peluang menjana pendapatan di rumah. 

6 comments:

Bee Healthy Thoughts said...

Akakakaa aku sukaa entry ni..nyata lg benar belaka

aliyahaznin said...

memang berdasarkan kisah benar hahaha

Aina Ana said...

Air bila masuk badan, tak kira panas atau sejuk, badan akan segera panaskan/sejukkan air tu to suit our body core temperature in few seconds. Jadi semua air sama je suhu dia baik air suam, sejuk atau panas bila dah masuk badan

aliyahaznin said...

oohhh macam tu ye...tak berani sebenarnya sbb MAK cakap...haha...good info tq tq~

Raihanah Ahmad said...

memang best komen ni semua. hihih

RinaMakeupLook said...

Komen yg bagus ;) setuju

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...