Monday, June 30, 2014

Mengapa saya pilih bisnes MLM dengan Shaklee?

Setelah sekian lama bekerja dan makan gaji tetap, memang sukar untuk memahami, apatah lagi memilih peluang perniagaan sebagai sumber pendapatan utama. Cabaran utama ialah tidak yakin dengan diri sendiri dan tidak yakin dengan perniagaan yang diceburi. 

Saya sendiri tidak ada latarbelakang perniagaan, kareer saya bermula sebagai pegawai penyelidik dan tutor di universiti, kemudian dalam sektor NGO selama hampir 7 tahun. Jadi apa yang mengubah pandangan saya dan mengubah sikap serta aspirasi saya?

(1) Pemahaman yang jelas tentang produk Shaklee - saya buat banyak pembacaan dan perbincangan tentang produk Shaklee, mengapa ianya berbeza dan kuat di pasaran selama lebih 50 tahun. Saya baca kajian- kajian saintifik yang melibatkan produk Shaklee, dan saya memang teruja dengan falsafah "selamat, berkesan dan semulajadi".

(2) Pemahaman yang jelas tentang bisnes Shaklee - saya juga banyak membaca tentang sejarah bisnes Shaklee sejak dahulu, dan saya dapati ianya sebuah syarikat yang kukuh, malah "survived" zaman kejatuhan ekonomi dunia sekitar tahun 1950-an. Malah beberapa buah company sezaman seperti Amway dan Mary Kay juga bertahan sehingga hari ini, dan melahirkan jutawan- jutawan MLM sejak dahulu lagi. Tahukah anda, bisnes "network marketing" adalah kebal daripada masalah kemelesetan ekonomi? Di saat ramai orang dibuang kerja, ramai yang memilih bisnes ini, dan mereka yang telah berjaya dalam bisnes MLM tidak terjejas. Apatah lagi jika syarikat itu menawarkan produk- produk kesihatan, satu keperluan sepanjang zaman!

(3) Pemahaman yang jelas tentang "marketing plan" Shaklee - saya beri perhatian dan belajar bersungguh- sungguh sehingga jelas tentang "marketing plan" Shaklee, bagi memastikan saya tahu apa ganjaran kewangan yang boleh saya perolehi daripada perniagaan ini. Perkara pertama yang saya kaji ialah, berapa minimum pendapatan yang boleh saya dapat, berdasarkan rank dan kekuatan kumpulan bisnes saya. Saya merangka strategi bukan saja untuk mencapai jumlah pendapatan yang diimpikan tapi juga sangat serius dalam menentukan "deadline".

(4) Kenalpasti kekuatan diri sendiri - strategi pemasaran yang diperkenalkan kepada saya oleh dua orang mentor saya iaitu Cery MamaFaiz dan Azlinn Mohd Atan adalah sangat mudah dan memang kekuatan saya, iaitu melalui ONLINE. Pilihan pertama saya ialah Blog dan kedua ialah Facebook. Saya mula menulis dan berkongsi kebaikan produk Shaklee dan memang agresif dalam "memikat" pengikut dan ahli yang berpotensi menjadi leaders dalam kumpulan kami. Ianya mudah, tidak memerlukan saya keluar rumah selepas waktu bekerja, dan kebanyakan rakan- rakan yang boleh menjadi potensi kepada perniagaan ini juga gemar dan aktif secara online.

(5) Bina impian, untuk kebahagiaan orang lain juga - latarbelakang keluarga saya yang tidak kaya (tapi positif dan bahagia), membuatkan saya bina impian yang besar untuk semua. Saya melihat bagaimana Mak saya bekerja di kilang semasa saya di universiti dan saya fikir, "aku tidak mahu bekerja keras sehingga tua". Apabila berumahtangga, saya lihat gaya hidup yang sama juga, bermakna anak- anak akan lihat saya bekerja sehingga keras sehingga tua, tapi tidak semakin kaya dan selesa. Saya lihat baki KWSP kami suami isteri, dan saya tahu ia tidak cukup untuk beri kehidupan yang selesa untuk kami sekeluarga. Saya lihat potensi anak- anak saya, dah saya sedar mereka tidak boleh dihadkan sekadar dengan pendidikan asas dan wajib saja. Saya yakin dengan rahmat Allah SWT, generasi saya kelak boleh memperolehi untuk sesuatu yang lebih besar, dan beri lebih bermanfaat kepada masyarakat. Saya bermula dengan impian diri sendiri, tapi berkembang untuk merealisasikan impian orang lain juga.

Apabila kita faham, kita tidak akan takut. Ramai yang memulakan bisnes Shaklee, tidak mahu ambil masa dan beri tenaga untuk belajar dan faham 100% peluang yang ditawarkan ini. Apabila mereka tidak faham, momentum dan minat untuk berjuang dalam bisnes akan mengalami pasang surutnya. Dan ramai sekali yang ada "back up" plan, mereka bersiap sedia sekiranya apa- apa terjadi kepada bisnes Shaklee pula. Dan, lebih merugikan, "back up" plan mereka ialah, kembali kepada kerja makan gaji sehingga umur 55 tahun.

Kami tidak ada "back up" plan, kerana kami ada 5 perkara di atas, dan inilah yang akan diulang dalam apa jua bidang yang kami ceburi, InshaAllah. Benarlah kata orang "the way we do things, is the way we do everything".



Understand yourself, to understand your business.
Read, discuss, compare and understand;
it helps you to gain more confidence in yourself and in the business. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...