Tuesday, May 20, 2014

Work at home mom - indah khabar dari rupa

Assalamualaikum semua :)

Hari ini terpanggil nak meluah perasaan. Uhuk! Apakah?!

Setiap hari bila saya scroll News Feed di Facebook, ada macam- macam gaya cerita WAHM terutamanya rakan- rakan sidelines Shaklee saya. Yang paling ramai berkongsi ceria ialah betapa heavennya dapat bekerja di rumah, sambil menjaga anak- anak-anak!

HAHAHAHA! Ok gelak dulu. It is not oh so heavenly I can tell you! Ada masanya tak heaven untuk kita sebagai mak, dan ada masanya mungkin anak pun rasa nak suruh kita pergi kerja kot.

Saya sebenarnya tidak ada pengalaman jadi 100% WAHM walaupun ketika ini saya memang menjalankan bisnes Shaklee saya dari rumah saja. Tahun lepas, walaupun saya dah berhenti kerja, saya masih hantar Adam ke rumah babysitter. Aliyah pula ke sekolah sehingga pukul 12 tengah hari. Saya akan ambil Aliyah dan hantar ke rumah babysitter. Apabila suami saya balik dari office (ketika itu dia pun masih bekerja) baru kami berdua ambil Adam & Aliyah. Memang menjadi persoalan di kalangan rakan bisnes, kenapa pula ada babysitter sedangkan dah berhenti kerja. Aha! Itulah sebenarnya hakikat WAHM, kalau boleh nak ada 3-4 jam solid masa untuk fokus kerja dan bisnes, tapi memanglah payah. In fact saya nak tulis entry yang ni pun berhenti beberapa kali, sebab ada yang nak aiskrim, ada yang tiba- tiba "buat kuih" dan macam- macam lagi. Termasuk juga satu round bergaduh dengan Aliyah sampai dia merajuk hihihi!

Tahun ni berbeza sedikit, kami ada masa tanpa anak-anak dari pukul 8 pagi hingga 3 petang, sebab dua- dua dah pergi sekolah. Jam 3 petang bermulalah haru- biru yang sebenarnya seronok hahaha! Kalau pagi- pagi kami di rumah, sunyi sepi sangat pulak, sebab tu kami suka merayap lepak di luar. Saya ni kategori "work at home, eat outside" agaknya lah tu kan.

Salah satu cabaran paling hebat sebagai WAHM bagi saya ialah untuk tidak meninggikan suara, sehingga hari ini SAYA GAGAL BIG TIME. Saya rasa umur 5 tahun bergabung dengan 3 tahun ni fasa yang sangat mencabar kesabaran, pertamanya sebab mereka SANGAT BIJAK, dan yang kedua mereka SANGAT KELAKAR. Bayangkan betapa sukarnya nak menahan marah dan ketawa pada masa yang sama, boleh bikin migrain.

Just now, Aliyah was so upset with me, I can't remember why, but she started to hit me with pillow when I was praying. After I finished solat, I said "Ok kalau macam tu, biar Mama keluar rumah je la, Aliyah tak suka kan Mama?" And then Adam said "Bawak Adam ok.." Hehehehe how la nak marah lama- lama like this! The roller coaster ride of emotions, kejap nak marah sangat, kejap rasa setiap saat nak Instagram kan muka anak-anakku yang paling comel di dunia ni.

So untuk ibu- ibu yang benar- benar 100% WAHM, saya salute anda. Kalau perlukan supplement, boleh hubungi saya ok 016- 344 7727 hahaha!

Adam, Aliyah & my beautiful niece Tasnim Kamilia
Pic credit to my BIL Abg Sam. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...