Wednesday, May 7, 2014

Setahun sebagai WAHM

Assalamualaikum & hello everybody!

Minggu lepas, masa cuti Labour Day tu, genaplah setahun saya bergelar WAHM. Dah setahun lamanya saya tinggalkan hidup huru hara pagi- pagi bersiap nak pegi kerja, hantar dan ambik anak di rumah pengasuh, sampai rumah dah malam blablabla. You know, the whole daily drill of working parents. Banyak benda- benda yang saya lalui tu, kalau boleh malas nak diingat, sebab terasa ruginya masa, ruginya tenaga. Tapi kalau tak lalui semua tu, mungkin tak ada pengajaran yang boleh diambil dan tak mungkin azam tak sekuat hari ini. Walaupun saya memang suka bidang kerja saya tu, tapi bila yang tak berbaloi lebih dari yang berbaloi, lupakan sajalah. 

Salah satu sebab saya selalu juga terkenang pasal drill working moms ni bila saya join group WhatsApp parents tadika anak saya. Cikgu sekarang guna WhatsApp group untuk share info anak- anak, yuran dan sebagainya, memang sangat convenient. Tapi itulah selalu saja ada concern tentang ambik lambat, stuck dalam jem sebab hujan, kena hantar anak lebih awal sebab ada training dan lain- lain. Pernah juga parents mengeluh bila cuti sekolah, cikgu kena hadir enhancement training, jadi cikgu uruskan relocate ke daycare lain (under same management), dah jadi isu juga sebab jauh sedikit dan lain- lain. Kiranya macam- macam isu logistik kena diselesaikan. Agak stress bila baca, teringat setahun yang lepas, lebih kurang sama isu yang kami hadapi. But this is also a good reminder for us to be thankful everyday with the current lifestyle we are enjoying. 

Sejak husband saya pun berhenti kerja dan bersama- sama mengembangkan bisnes Shaklee kami, jadual dah berubah sedikit. Dulu saya suka keluar pagi- pagi dengan dia, hantar anak ke sekolah, kemudian melepak. Kadang- kadang ada lunch meeting, kadang- kadang lepak di luar, online saja dan tunggu time nak ambik anak dari sekolah. Sekarang ni saya prefer duduk di rumah, buat kerja rumah apa patut, by lunch time kadang2 saya masak, kadang2 kami keluar ada lunch meeting. Dan pukul 3 macam biasa fetch anak- anak di sekolah. Biasanya coaching dan meeting kami susun pada sebelah pagi sehingga jam 2 petang. Itupun bukan setiap hari, ikut permintaan anak buah juga. 

Yang penting bagi saya sekarang ni ialah flexibility. Ini tu yang saya idamkan sejak 2 tahun lepas. Alhamdulillah, saya temui jalannya dengan bisnes Shaklee, malah seorang demi seorang anak buah saya turut ambil keputusan untuk jadi WAHM. Apa yang saya kongsi disini bukan sekadar untuk beri peluang kepada orang lain supaya boleh memilih untuk bekerja di rumah, tapi untuk beritahu yang ianya juga sangat lumayan. Flexi hours, with 5 figure income, siapa tak nak kan? Yang penting semua orang mampu buat pilihan. 

To Shaklee, or not to Shaklee? 

Much love, 
Master Puteri 



3 comments:

Anonymous said...

Tahniah..dan memang sangat bercita2 ke arah WAHM. Doakan saya juga♥ wan amina♥

aliyahaznin said...

:)) inshaallah berjaya

impian ibu yaya said...

Insha Allah saya juga akan jadi WAHM, Iza

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...