Thursday, January 2, 2014

Work from home, gaya hidup kami 2014

Dan Alhamdulillah, kita dipanjangkan usia untuk menyaksikan tahun 2013 berakhir, dan tahun 2014 pun bermula. Tahun ni, sangat berbeza bagi saya. Terasa sungguh "baru" nya itu, dan kami sekeluarga sedang menyesuaikan diri dengan keadaan baru ini.

Apa yang baru? Saspen je kan. Kami ada gaya hidup baru, secara rasminya pertengahan bulan December, kami suami isteri mula bekerja dari rumah, memberi fokus sepenuhnya kepada bisnes Shaklee. Tapi nak kata bekerja pun, tak jugak, sebab anak- anak belum sekolah, jadi lebih seperti berperang, sementara nak menyesuaikan diri. Dan dua minggu ni kami banyak travel, jadi terasa seperti percutian yang panjang, belum rasa macam work at  home. Eh, tapi itulah yang kita nak kan? Bekerja, tapi tak seperti bekerja! 

Hari Sabtu baru ni, saya ke open day tadika anak saya. Sambil duduk- duduk bertegur sapa dengan ibu- ibu yang lain, saya ditanya, "kerja di mana?" Saya beritahu yang saya bekerja dari rumah saja, kendalikan bisnes sendiri. Berseri- seri wajah ibu yang bertanya "that's the ultimate dream of many people!". Terus- terang, saya terkejut, tak pasti apa yang saya jawab, tapi lebih kurang saya bagitau, kerja di rumah rupa-rupanya sangat mencabar, dengan anak- anak kecil. But deep down in my heart, biarpun rumah saya tunggang langgang, this is so far the best working experience ever! 

This is how we roll...! 

Suami saya pula, macam culture shock, seminggu kena migrain haha! Hari ini, dia kata oh tak produktif la work from home, asyik tido je! Well, I told him, "ada ke nampak I tido?" Hahaha! Tapi sebenarnya, masa saya seorang je bekerja dari rumah, dan anak- anak ke sekolah & ke rumah pengasuh, memang minggu pertama tu saya bantai tidur je. Entah kenapa rasa mengantuk sangat! Lepas 2 minggu, back to normal lah, dan mula la mengatur macam- macam aktiviti. 

Apa yang paling saya suka, sekarang ni kami tak perlu rushing pergi ambil anak- anak. Tak perlu redah jem nak balik rumah. Pagi tadi kami pergi beli groceries, dan AEON tu lengang saja, tak perlu beratur panjang. Saya sempat balik rumah dan memasak, sementara anak- anak bermain dan berehat (suami tidur lagi, culture shock belum habis, kasi chan!). Dan saya tengok anak- anak dah tak begitu clingy sejak suami ada di rumah. Jadi saya ada lebih masa untuk diri sendiri. 

Sahabat baik saya bertanya petang tadi, "Ok ke work at home dengan husband, to see him ALL day long" Hahaha! Well, so far so good. We discuss a lot about business, and make many plans together. But then again, we still have our own time, doing what we like, separately. Dia dengan golf, saya dengan buku dan kedai- kedai online haha! Apa-apa pun ia berbalik kepada dinamik hubungan suami isteri. Bagi saya, suami adalah tempat rujukan bisnes, jadi waktu bekerja memang jadi seronok bila ada mentor dengan kita 24/7. Sambil lipat kain pun boleh exchange ideas, amboi! 

I did it with Shaklee!
 For more info WhatsApp 016- 344 7727
 and ask me about Shaklee business opportunity
I wish everyone (sejuta thank you readers, for visiting my blog!)a very happy new year, and may all your new year wish will come true :) 

xoxo
Puteri 

2 comments:

Unknown said...

Best...rezeki mana mana pon ada....just matter sanggup ke tak or berani ke tak....I salute you lah master ayu...masa sekolah kita sgt nakal and tak motivate ...but now u are diffrent in terms of to be success ....cayalah fren....hope I will be there soon ...

aliyahaznin said...

tq wan ashikin mior abdullah haha nama penuh siot!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...