Wednesday, November 13, 2013

Bisnes MLM, satu perjalanan yang sunyi

Saya teringat dulu (2002 kot?) saya pernah menemani rakan saya "dating" dengan seorang lelaki yang dikenalkan oleh rakan kami yang lain. Kami bertiga berjumpa di KFC, saya, lelaki tersebut dan rakan saya. Saya tak berapa ingat apa yang berlaku, tapi saya sangat ingat satu perkara, iaitu lelaki tersebut seorang businessman MLM, brand Omega Trend. 

Lelaki itu tidak bercakap tentang hal lain, selain daripada bisnes MLM, nampak sangat bersemangat dan bersungguh- sungguh. Kami berdua pula langsung tak tau menahu tentang bisnes, dan kami memang jenis tak pandai berlakon. Jadi, muka sangap kami sangat jelas, dan lelaki itu berkata "Maaf la yer korang, saya memang dah tak reti nak cakap pasal benda lain, memang nak cakap pasal Omega Trend je". Hahaha! Jujur orangnya. Seperti yang anda boleh duga, itulah kali terakhir rakan saya "dating" dengan mamat tersebut. Tadak magnet! 

Saya juga begitu di awal penglibatan bisnes Shaklee. Tiba- tiba saya jadi begitu passionate dengan bisnes ini, dan seharian itu saja yang saya cerita! Pong pang pong pang! Tak berhenti- henti! Ngeri tak? Alhamdulillah ianya tak seperti cara konvensional MLM, saya hanya pong pang di Facebook dan blog saja. Tiada muka sangap yang saya nampak, dan sangat minimum rasa malu itu. Maklumlah kita cuma update status Facebook dan layan komen (jika ada haha). Itu saja. 

Makin lama, makin ramai yang ambil tahu tentang aktiviti Shaklee saya di Facebook. Ada yang jadi customer, ada yang jadi ahli. Akhirnya merebak dan hari ini Puteri & Friends ada lebih 500 orang ahli, saya kumpulkan semua di dalam group khas (rahsia & eksklusif) di group Facebook. Meriah dan tidak pernah sunyi dengan pelbagai discussion sesama kami SETIAP HARI! 

Saya teringat kembali kepada mamat Omega Trend. Saya fikir mungkin dia sunyi, kerana bisnes MLM tanpa kuasa internet adalah sukar dan bukan calang- calang orang boleh tabah. Terutamanya kami generasi yang super busy, semua nak cepat saja. Dengan internet, click click, banyak benda boleh selesai. Malah Shaklee pun dah fully online sekarang ni, nak jadi ahli, nak order barang, sampai lah nak check bonus pun online! Syukur Alhamdulillah, mudahnya perjalanan kami berbanding generasi MLM dahulu. 

Tapi sudah tentu ada cabaran berbeza pula. Bila semua nak cepat, orang jadi tak sabar, termasuklah customer kami. Jika barang habis stock, lambat sampai, oh parah juga tu! Dan saya akui jika tidak ada support group yang kuat, kami juga akan tewas, kesunyian dan hilang arah. Saya bermula dengan support yang diberikan oleh dua orang uplines saya, Cery & Alin. Dan saya mengenali 2-3 orang sidelines lain, yang juga baru bermula bisnes mereka. Semakin lama semakin ramai orang yang saya kenal, dan bertuahnya saya, mereka juga memberi sokongan. Sama- sama memotivasikan diri untuk berjaya. Dan apabila PAF semakin besar, saya ada downlines yang menjadi tempat saya bertukar pendapat, berkongsi impian dan harapan. Semakin hari semakin kuat hubungan kami. Kami tidak sunyi lagi! Internet mengukuhlan lagi hubungan kami dan kini kami ada community kami sendiri. 

Kepada distributor2 yang baru join bisnes Shaklee, jika anda perlu bimbingan dan rasa sunyi, carilah uplines anda. Kadang- kadang ada juga yang lost dan menghubungi saya, terpaksa saya berterus terang, dan bertanya apa dah jadi dengan uplines anda? Carilah mereka dan hulurkan tangan untuk dibimbing dan dipimpin, supaya anda tidak sunyi lagi.

Kepada yang berminat untuk menyertai komuniti kami, boleh hubungi saya :)

Master Puteri 
016- 344 7727 (WhatsApp)
puteriyusof@gmail.com 

1 comment:

nur syazwana said...

"...dan layan komen (jika ada haha)"
haha betul!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...