Wednesday, September 4, 2013

Peluang bisnes shaklee - pilih group yang tepat untuk anda

Assalamualaikum!

Hampir sebulan saya tidak update blog, walaupun kenyataannya hari- hari saya buka blogger.com, tulis sebaris dua dan akhirnya saya simpan sebagai draft. Sepanjang bulan puasa, memang sangat busy dengan macam- macam aktiviti. Dan sepanjang minggu- minggu selepas raya, lagi lah busy dengan entah apa- apa lagi. Tapi saya sangat gembira dan sangat- sangat puas. Saya dapat rasakan saya berada di kemuncak kerja keras, keadaan di mana saya tidak peduli waktu tidur saya dan sangat kurang waktu saya berehat. Kesannya, sudah hampir dua minggu, selesema saya masih belum pulih 100%. Bila badan penat, immune system pun mudah dicerobohi. Dan saya pula tidak berdisiplin membina perisai semulajadi badan!

Raya pun tak tenang...haha! 
Alhamdulillah, selepas closing August, saya terus berehat dan kesihatan pun semakin pulih. Dan saya kembali merangka strategi bisnes Shaklee kami. Dan yang lebih exciting, suami saya kini telah (secara formal) turut serta dalam bisnes ini. Kali ini sumbangan beliau tidak sekadar sebagai runner ke branch beli order atau stok, tapi sebagai business consultant. Dengan keadaan kumpulan kami yang semakin besar, saya amat memerlukan partner yang boleh membantu saya merangka strategi supaya semua ahli kumpulan diberi tumpuan yang sewajarnya dalam membina perniagaan Shaklee mereka. Saya terima tanggungjawab yang besar ini dengan hati terbuka dan sangat teruja untuk melihat impian mereka menjadi kenyataan.

Always find time to meet, it's important to be around those with similar dreams
Bukan seorang dua ahli kumpulan kami, yang memberitahu betapa mereka gembira dengan bisnes Shaklee mereka. Dulu saya hanya berfikir, oh memang la gembira bila dapat order dan melihat customer happy dengan produk Shaklee, ianya memang terbukti berkesan. Kemudian saya sedar, kegembiraan mereka adalah lebih dari sekadar menjual produk. Saya mengakui, sepanjang saya bekerja dahulu, tidak pernah saya gembira melakukan kerja sepertimasa sekarang. Mengapa? Sebab utama ialah sokongan kumpulan & leaders dalam kumpulan kami.

Saya senaraikan di sini 3 sebab mengapa sokongan adalah penting dalam bisnes Shaklee kami:

(1) Perniagaan MLM boleh menyebabkan kita terasing dan sunyi - apabila anda buat keputusan untuk menyertai sesebuah perniagaan MLM, anda berperang dengan diri sendiri samada ia adalah keputusan yang baik. Anda tidak tahu samada rakan- rakan dan keluarga akan menyokong anda atau sebaliknya. Ramai yang risau tentang pandangan orang lain tentang bisnes MLM mereka. Keadaan ini boleh menyebabkan anda tertekan kerana rasa terasing dan kesunyian. Sokongan group dan leader adalah penting bagi memastikan anda tidak terus hanyut dengan rasa takut dan risau. Apabila berada dalam kumpulan yang sudah tetap halatuju, rakan- rakan dalam kumpulan boleh memberi galakan berterusan dan anda sendiri boleh lihat banyak contoh mereka yang telah berjaya. Sebab utama anda risau bila memikirkan samada anda boleh berjaya ataupun tidak,  kini bukan lagi isu yang penting. Setiap hari anda diingatkan bahawa anda juga boleh berjaya seperti mereka. Inilah pendorong kepada usaha berterusan dan tidak mengaku kalah.

(2) Perniagaan MLM memerlukan usaha dan kerja keras - jika anda menyertai sesebuah perniagaan MLM yang menjanjikan kerja senang dan pulangan lumayan, kemungkinan besar anda telah menyertai skim yang tidak telus dan berisiko. Usaha dan kerja keras di awal penglibatan anda dalam MLM adalah perkara utama yang anda perlu tahu. Anda perlu berusaha meningkatkan jumlah pengguna dan pelanggan produk dan pada masa yang sama perlu bina keyakinan mereka untuk turut serta menyertai peluang bisnes yang menguntungkan ini. Sudah tentu anda tidak boleh bersenang lenang, sehingga dua perkara ini tercapai dan kumpulan anda membesar dan matang. Sokongan kumpulan yang padu akan memastikan anda tahu apa yang perlu dilakukan bagi mencapai dua perkara ini. Anda tidak perlu membuang masa mencipta cara yang lain, sebaliknya akan diberi panduan supaya meniru cara mereka yang telah berjaya.

(3) Perniagaan MLM anda perlu diberi cermin diri- apabila group semakin besar, anda perlu memastikan ahli- ahli tahu apa yang perlu dilakukan dan anda sebagai ketua perlu sentiasa memusabah diri tentang apa yang boleh diperbaiki dari masa ke masa. Leaders dan ahli kumpulan boleh membantu anda memberi feedback setiap hari supaya anda tidak terus leka dengan cara anda sendiri. Adalah menjadi kebiasaan dalam perniagaan MLM apabila orang menuduh ketua kumpulan tidak peduli dengan ahli- ahli yang baru kerana sudah senang lenang. Ini boleh dielakkan sekiranya leader beri masa untuk cermin diri sendiri dan bagaimana anda boleh buat dengan lebih baik. Leader yang baik akan berterus terang dengan anda, apakah kesilapan- kesilapan yang pernah dilakukan dan mengajar supaya anda dapat mengelak daripada melakukan kesilapan yang sama.

Alhamdulillah, ketiga- tiga perkara di atas saya temui dalam group besar kami- Group Jutawan di bawah pimpinan Presidential Master Shareeza & Muhd Nazri. Beliau saya kenali sejak saya bergelar distributor lagi, dan sehingga kini sokongan beliau tidak pernah putus. Direct upline saya, Master Azlin Mohd Atan adalah tempat saya mengadu, dan meminta sokongan dan saya tidak pernah dikecewakan. Alin adalah contoh terbaik bagi saya dalam hal- hal pengurusan masa dan disiplin yang tinggi, perkara yang sangat penting dalam memastikan kejayaan perniagaan MLM saya.


Hubungi saya sekiranya anda mahu jadi sebahagian daripada group yang hebat ini, dan anda boleh rasai apa yang kami sedang jalani. SMS/ WhatsApp 016 344 7727 atau email puteriyusof@gmail.com

Let's Start Bright
Puteri & Friends

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...