Wednesday, August 8, 2012

bagaimana memilih protein soya terbaik?

saya share di sini tips mudah untuk memilih produk soya terbaik:

1) kacang soya mesti tumbuh membesar secara organik- bermaksud ditanam tanpa bahan kimia, yang menyebabkan zat soya berkurangan. selain zat kurang, ia boleh menyebabkan kanser juga. jadi, katakan tidak kepada penggunaan pesticides, fungicides dan herbicides semasa pembesaran kacang soya itu.

2) kacang soya mestilah Non GMO. apa maksud non GMO? maksudnya kacang soya itu tidak dihasilkan secara tiruan, dialter bentuk asal genetiknya. kacang soya tiruan adalah lebih murah dihasilkan tapi genetik nya dah dimodified dan tidak asli lagi. khasiatnya jugak tidak lagi asli lah.

3) protein soya mesti ada 9 asid amino lengkap- ini kerana badan kita memerlukan 9 jenis asid amino ini (yang diperolehi daripada sumber protein yang dimasukkan ke dalam badan melalui makanan). apa gunanya asid amino? banyak gunanya- hasilkan hormon, menghadamkan makanan, hasilkan enzyme, sebagai antibodi etc. kalau satu jenis asid amino tak ada, immune system badan boleh berkurangan sebagai 30%. ada fungsi badan yang boleh tergendala tanpa asid amino yang lengkap ini.

4) soya mesti dibersihkan/ diasingkan dengan air, bukan alkohol. kenapa? selain alkohol tu haram untuk orang islam, alkohol juga menghapuskan kandungan isoflavanes dalam kacang soya. kalay soya takde isoflavanes, memang khasiat soya itu langsung tak wujud. isoflavanes terbukti mengurangkan risiko kanser, menyeimbangkan hormon dan meningkatkan jisim tulang. ingat tu, soya bukan penyebab kanser ya, tapi cara pemprosesan tu yang menyumbang kepada kualiti soya itu sendiri.

5) proses pembuatan protein soya bukan melalui pemanasan- asid amino yang terdapat dalam protein soya adalah sangat sensitf kepada suhu yang tinggi. memasak soya dengan suhu yang tinggi memusnahkan asid amino yang penting sehingga 50%. rugi lah makan tanpa khasiat kan!

6) bahan anti- thyroid/ anti- growth substance mesti disingkirkan. cara penyingkirannya pula mesti memastikan asid amino dan kandungan isoflavanes dalam protein soya tidak terjejas.

7) product soy isolate mesti ditambah dengan unsur kalsium. ini kerana tanpa tambahan kalsium, soya yang asal boleh menyebabkan kerapuhan tulang. tambahan kalsium akan meneutralkan semula soya dan mengembalikan faedah- faedah yang lain.

apa yang anda tahu tentang minuman soya yang anda ambil? ada kesemua 7 perkara di atas? cuba tanya penjual soya di petaling street, berani? confirm kena pelangkung! hahaha!

kalau tanak kena pelangkung, boleh pilih yang ini!

Pic: www.shaklee.com.my 

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com
*produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

1 comment:

Anonymous said...

You cоuld certаіnly ѕee your enthusiasm
within the wοrk you wгite. Thе sectoг hоpеs for mоre paѕsiоnate wгiteгѕ such as you ωho aге not afгaid
to saу how they believе. All the time follow yοur heart.


Heге is my websitе payday loans

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...