Saturday, July 21, 2012

puasa dan gastrik

selamat berpuasa!

satu topik yang popular masa bulan puasa ialah masalah gastrik yang tidak serius seperti gastritis. masalah gastrik ni sebenarnya waktu bulan biasa pun, ramai yang mengalaminya. antara sebab utama orang mengalami gastric termasuklah amalan makan ubat tahan sakit, merokok dan minum minuman keras, stress dan yang paling common, amalan makan yang tidak tentu masa dan tidak seimbang.
Pic: Google
sebenarnya anggapan bahawa gastrik lebih kerap berlaku dalam bulan puasa adalah tidak tepat. ketika kita berpuasa, perut kita berehat dan kadar asid dalam perut juga akan berkurangan. yang menyebabkan perut sakit, senak dan berangin berkait rapat dengan pemilihan jenis makanan dan cara makan semasa berbuka. antara yang patut dielakkan ketika berbuka termasuklah:

  • makan dengan gelojoh
  • makan makanan yang berempah, atau berlemak
ketika berbuka, pilih makanan yang simple seperti kurma atau kuih- muih. berhenti seketika untuk solat dan sambung lagi makan. setelah seharian tidak menerima makanan, jangan buat perut terkejut dengan segala macam juadah dimasukkan ke dalam perut. 

dan adalah sangat penting untuk bersahur. masalah akan jadi lebih teruk jika tidak bersahur atau bersahur terlalu awal. pilih makanan yang mengenyangkan, dan ambil masa yang selesa untuk menghabiskan makanan ketika bersahur. bersahur terlalu lewat boleh menyebabkan kita makan tergesa dan makanan payah untuk dihadamkan. minum air secukupnya setelah berbuka dan sebelum tidur. sebenarnya dengan amalan yang betul dan konsisten, masalah gastrik tidak akan menghalang seseorang menjalani ibadah puasa. 

-----------------------------------------------------


Energizing Soy Protein adalah pilihan popular di kalangan pengguna produk Shaklee bagi membantu mereka menangani masalah gastritis. ESP membekalkan tenaga berjam- jam lamanya dan sangat sesuai diminum ketika bersahur.ianya juga sesuai diminum sejuk ketika berbuka. ia membantu perut jadi lebih relax dan tidak berasa sebu dan berangin. saya amalkan ESP untuk sarapan pagi dan kini diminum ketika bersahur :)


nak cuba?


HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com 


 *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...