Wednesday, June 6, 2012

lesson learnt: hampir setahun dengan supplement shaklee

diam tak diam, bulan July depan genap adam setahun usia. genap juga setahun saya breastfeeding. buat masa sekarang ni, stok saya dah tidak lagi penuh freezer tapi ada lah sikit. kadang- kadang surut sampai zero. pernah sekali adam kena minum formula, tak silap saya dalam 3oz, satu feeding di rumah babysitter sebab tak cukup. esok harinya adam dah tanak lagi formula, dia sanggup tunggu mama balik. stress sangat saya masa tu.kesian kat adam pasal dia tak suka rasa formula. mujur dia dah boleh makan dan tak bergantung pada susu saja.

Adam, dah ada 6 batang gigi, 4 atas, 2 bawah. Suka makan apa saja! 
bermula 6 botol x 3oz, kemudian naik jadi 6 botol x 5 oz, kemudian turun 4 botol x 5oz bila dia dah start makan solid food. sejak sebulan lepas, hanya 3 botol x 5-6oz saja. pagi sebotol, tengahari sebotol dan petang sebotol.

masa saya kasi adam formula tu, saya fikir, saya perlu tenangkan kepala otak dulu, dan tanak risau anak lapar. semuanya gara- gara disiplin mengepam dah lari. saya take a break mikir susu tak cukup selama 2-3 hari, dan berharap adam bertahan. alhamdulillah dia dapat bertahan. babysitter pun sangat kreatif membantu supaya adam tak fikir nak susu je. bersyukur sangat.

now dah back on track, ini cara saya sekarang ni, maybe kalau ada mummy2 yang mengalami masalah yang sama (masalah cari sendiri, culas mengepam!).
  • pam 2 kali di opis, pagi dan petang. saya cuba pam 3 kali tapi rasa mcm tak produktif langsung bekerja, rasa bersalah pun ada. 
  • tengah malam kalau anak2 tak buat perangai dan saya tak penat, saya akan pam dalam pukul 11-12 mlm. in case tak cukup yang pam di opis tu, leh top up. 
  • subuh: ini paling penting sebab saya akan menyusukan adam 2-3 kali sepanjang malam, sekejap2. sebelum tidur saya akan bancuh ESP dengan milo dan makan alfalfa. sekarang ni lagi rajin, saya tambah Performance Drink dan Mealshake untuk lebih ummph! bila bangun subuh, memang biasanya akan engorge dan boleh pam 4-5 oz. yang ni lah saya buat stock. sehari sebotol utk simpan. 
ada masanya adam nak susu lebih dari biasa, bangun subuh pun kurang susu nak pam, dan saya takkan pam pun. terus direct feeding before pegi keje. dan memang vitamin2 ni membantu saya untuk tidak stress dalam byk hal2 breastfeeding, bantu saya replenish susu dengan lebih cepat. lepas pam di opis, saya akan terus balik, by the time sampai rumah babysitter, dah boleh susukan adam, tak risau lagi. 

walaupun supplement ni adalah paling terbaik pernah saya cuba untuk saya terus breastfeeding, tapi mesti tau yang culas mengepam adalah musuh utama. dan malas minum air musuh juga tu. kalau nak cuba, saya boleh share tip- tip terbaik mengepam dan pengambilan vitamin bagi mempercepatkan badan kita hasilkan susu untuk feeding atau pumping session seterusnya.

tapi ingat, TIADA JALAN MUDAH DAN JALAN PINTAS!

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com

 *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...