Sunday, March 18, 2012

bayi lahir dengan gigi?! yer, adam salah sorang daripadanya :)

sehari selepas saya melahirkan adam, baru saya diberitahu oleh suami yang gusi adam, bahagian bawah, bengkak dan merah. gelabah juga saya, macam- macam saya tanya, tapi suami saya meyakinkan yang ianya tidak apa. masa saya tengok adam, dia masih belum dimandikan, terkebil2 pandang saya dengan kulit berkedut, mata sembab hehehe. jadinya memang tak nampak la gusi tu kan. akhirnya bila adam dibawa ke bilik, baru saya dapat belek gusi si bertuah ni. memang ada benjol merah, agak keras bila ditekan. bila doctor datang buat round, doctor confirmkan yang benjol tu kemungkinan besar adalah gigi! saya percaya 1/4 je bab gigi tu. saya cuak lebih pada kecuaian je. suspek! maklumlah mak mana tak cuak kan.

bila dah balik rumah, adam nampaknya takde masalah menyusu, dan bengkak pada gusi tak surut. tapi yang saya perasan, bila menyusu, ada rasa pedih tajam sangat. bukan sakit sebab kulit kering, lebih pada sakit dihiris- hiris. tapi bearable, tak sesakit cracked nipple. kami biarkan saja keadaan gusi tu, memandangkan dia tak mengalami kesakitan atau kepayahan nak menyusu.
ni masa adam 6 bulan, besar dah gigi tu. 

sehinggalah, lepas 2 bulan, saya nak mula bekerja. pengasuh beritahu, adam memang ada gigi. dia mintak saya rasa gusi adam. memang pun! ada bayang- bayang putih gigi pun. tak lama lepas tu, keluarlah gigi yang sebenar. sejak tu ramai orang tegur, sebab adam masih kecik, dah tumbuh gigi. rata- rata orang cakap, adam bayi bertuah! pada saya, memang adam bertuah. anak- anak kita SEMUA bertuah :)

sekarang ni adam dah 8 bulan, gigi kedua pun dah tumbuh. kalau saya usik gigi dia, bukan main seronok dia gigit jari saya. ketawa mengekek! saya nak bawak dia pegi dentist, nak check gigi yang pertama tu, yang nampak gaya dah mula pecah- pecah.

saya share sikit info tentang gigi bayi baru lahir (atau dikenali sebagai natal teeth). sumber medicine plus


Natal teeth


Natal teeth are teeth that are already present at the time of birth.
They are different from neonatal teeth, which grow in during the first 30 days after birth.
Natal teeth are relatively uncommon, appearing in about one in every 2,000 to 3,000 births.
Although most natal teeth are isolated incidents, their presence may be
associated with certain medical syndromes.
Natal teeth generally develop on the lower gum, where the central incisor teeth will appear.
They have little root structure and are attached to the end
of the gum by soft tissue and are often wobbly.
Natal teeth are usually not well formed, but they are firm enough that,
because of their placement,they may cause irritation and injury to 
the infant's tongue when nursing.Natal teeth may also be uncomfortable 
for a nursing mother.
Frequently, natal teeth are removed shortly after birth while the newborn infant is still
in the hospital, especially if the tooth is loose and the child runs
 a risk of aspiration, or "breathing in" the tooth.


Causes
Most of the time, natal teeth are not related to a medical condition.
However, sometimes they may be associated with:
If the teeth are not removed, keep them clean by gently wiping
the gums and teeth with a clean, damp cloth. Examine the infant's gums
and tongue frequently to make sure the teeth are not causing injury.
Call your doctor if an infant with natal teeth develops a sore tongue
or mouth or other symptoms.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...