Wednesday, December 21, 2011

berpantang dengan supplement

pengalaman berpantang ni memang pengalaman yang lain dari lain. susah saya nak cari orang yang mempunyai pengalaman yang sama dan serupa dengan saya. macam juga pengalaman bersalin, macam takkan sama setiap orang kan!

saya memang yakin untuk buat perbandingan pengalaman semasa berpantang dengan produk Shaklee dan dengan bukan produk Shaklee. walaupun berpantang ala shaklee tidak melibatkan pembelian bengkung menjerut perut, ianya lebih berbaloi (bagi saya).

semasa persiapan bersalinkan aliyah, saya memang excited memilih set bersalin. memang rambang mata. akhirnya saya memilih produk yang paling familiar dengan saya iaitu dot-dot-dot. hehehe. produk ini memang mempunyai senarai supplement yang berkualiti tinggi, tapi saya kecewa dengan supplement yang dibeli untuk set bersalin. ianya dibuat dari herba dan tidak sesuai langsung dengan saya. ia buat badan saya gatal- gatal dan miang. dan saya rasa jadual makan pil juga begitu complicated! ada yang kena makan 2 minggu pertama, kemudian lepas sebulan. memang tak sesuai untuk orang yang pelupa (macam saya).

yang saya suka juga dengan set dotdotdot ini ialah ia mengandungi uncang- uncang kecil mandian yang sangat menyegarkan. disebabkan banyak juga barang dalam set ini, pernah sekali saya mandi dengan uncang teh untuk minum! hehehe! saya ni orang simple, benda- benda kompleks ni saya tak reti. dan bengkung yang dibeli bersama set ini, saya pakai 2 kali saja kot, tak selesa kerana (1) saya tak pandai ikat (2) saya bersalin ceasarean.

apabila tiba giliran adam, saya berazam untuk cari set yang simple, senang, logik dek akal. mak saya pesan, ambil vitamin saja, dan saya memilih shaklee- pasal ramai ibu- ibu sudah mencuba, paling mudah nak cari testimonials (untuk set bersalin guna vitamin modern lah).

mama kena cepat- cepat sihat & segar, nak jaga adam, nak jaga HATI aliyah.
set bersalin shaklee sangat mudah, mengandungi:
(1) vita-lea (multivitamin) untuk kesegaran tubuh badan sepanjang berpantang, berjaga malam menyusu anak, tidur tak lena, mandi tak sempat hehe. iron formula dalam vita-lea sangat penting bagi pembentukan sel darah merah dalam badan ibu yang lepas bersalin
(2) b- complex untuk mengawal atur hormon dalam badan, mengawal stress, dapat mengelakkan kemurungan/ baby blues dalam pantang
(3) vitamin C untuk menguatkan immune system badan, membantu membina tisu- tisu dalam badan
(4) zinc ni penting sangat untuk membantu menyembuhkan luka samada dalaman atau luaran. saya sangat merasai perbezaannya kerana saya bersalin ceasarean DUA KALI! masa bersalin aliyah, hanya selepas 2 minggu baru saya dapat berjalan dengan baik (bukan cergas). masa bersalin adam, dalam minggu pertama, saya dah boleh berjalan dengan baik, cergas dan boleh mandikan adam! alhamdulilah!

selingan: masa bersalin aliyah, saya ikut petua orang minum pati ikan haruan. minum la berbotol-botol, sampai kulit tempat surgery jadi tebal dan timbul. masa doktor nak operate keluarkan si adam, dia kikis dulu kulit yang menebal tu, dan dia cakap "macam sotong kan?!" dia dan suami saya ketawa beramai- ramai dalam OT. huhuhuhu!

ok sambung.

cara makan pun senang, sebiji sehari selama 40 hari. tak confuse langsung kan!  dan untuk persiapan breastfeeding, cuma tambah ESP + Alfalfa + Ostematrix. dah siap sedia untuk berjuang bangun malam dan menyusukan baby dan kalau ada anak sulung (macam aliyah yang jeles sangat dengan adik), tak lah stress sangat!

P.S: bagi anda yang rajin pakai pilis, bengkung, saya sangat kagum! saya pakai girdle avon je hahahaha! saya cuba pakai pilis kali kedua ni, tapi aliyah tak bagi, dia tutup hidung dan paksa saya basuh.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...