Sunday, November 6, 2011

Set bersalin Shaklee

Tanpa saya sangka, mak tak dapat membantu saya semasa berpantang anak kedua. Mak ketika itu sedang sibuk menjaga atok saya yang sedang sakit (atok meninggal dunia ketika saya dalam pantang, al-Fatihah untuk arwah). Saya ada pembantu rumah ketika itu, dia banyak membantu menguruskan rumah dan anak sulung saya. Suami juga banyak membantu, dan kami berpakat untuk sama- sama menyokong satu sama lain dalam mengharungi jangkamasa berpantang tanpa mak saya. Ibu mertua saya pula juga sibuk dengan cucu-cucu lain yang dijaga sewaktu ibubapa mereka pergi bekerja.

Apa yang saya perlukan ketika itu adalah tambahan tenaga (untuk menguruskan bayi dan bangun malam menyusukan bayi terutamanya), jumlah susu badan yang cukup (anak lelaki, oh my kuatnya menyusu!) dan tahap stress yang terkawal (teringat baby blues period masa anak pertama, strange experience!). Oh saya juga perlukan keberanian untuk memandikan bayi baru lahir (tiada vitamin yang dapat membantu dalam hal ni).

Set bersalin yang saya ambil dari Shaklee mengandungi Multivitamins, Vit C, B Complex dan Zinc. Saya juga menambah dengan beberapa lagi vitamin tambahan untuk tujuan breastfeeding seperti Alfalfa, Energizing Soy Protein dan Ostematrix (pil kalsium kegemaran saya!).

Kesan paling ketara pada pendapat saya ialah, selepas seminggu bersalin (bagi yang bersalin ceasar, mungkin tau lah rasa hazab nak bergerak, menyusu dll dlm tempoh seminggu hingga sebulan), saya dah cukup kuat untuk memandikan bayi dan mampu bangun malam setiap 2-3 jam untuk menyusukan. Saya masih ingat ketika pantang anak sulung, suami perlu menyokong belakang saya untuk bangun, angkatkan bayi dan letak di atas riba, selama hampir 3 minggu! Kali ini, suami boleh fokus kepada anak sulung kami (tempoh tunjuk perasaan anak sulung pun boleh tahan lama) dan saya dapat melakukan banyak perkara sendirian. Dan saya mengambil keputusan untuk tidak minum terlalu banyak pati ikan haruan selepas luka jahitan kering dengan baik sekali (pati ikan haruan buat parut operation menjadi tebal dan huduh!).

Nak tau kebaikan- kebaikan senarai vitamin- vitamin yang saya sebutkan di atas? Tunggu entry seterusnya :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...