Thursday, November 24, 2011

istiqamah dalam ber-vitamin :)

dalam ramai- ramai orang, saya paling tak harap suami akan beri komen apa-apa pun dengan vitamin yang saya ambil. cara suami saya menyokong mungkin berbeza sedikit, dia tidak komen banyak pun termasuk dalam kategori menyokong juga. ada masa dia pun sama kongsi vit c, b-complex dan vitalea saya, tapi tidak secara berterusan. sehinggalah kebelakangan ini, keadaan kesihatannya tidak begitu baik, (sadly) disebabkan oleh kerja! stress menyebabkan dia migrain, tidak lena tidur dan sakit- sakit badan. sejak minggu lepas, saya bertegas, dia mesti juga ambil vitamin dan tolonglah konsisten! saya juga minta dia makan ostematrix sebelum tidur. saya bawa vitamin bersama air kosong, dan beri pada dia. kalau boleh nak buat hari-hari sebab saya dah tak larat lagi tengok dia tidak sihat dan cergas (juga bila team mate tak sihat, letih la saya seorang diri dengan anak-anak dan kerja rumah!). 3 hari ini dia konsisten mengambil vitamin-vitamin tersebut dan seperti saya, dia juga sangat berkenan dengan ostematrix. kata dia, tidur pun lena, mudah untuk bangun (dan berasa segar) dan bahu pun dah tak sengal lagi. alhamdulilah. petang tadi dia bertanya "ostematrix tu ada botol besar tak?" ngehehehe...

pada pendapat saya, kunci utama kepada keberkesanan pengambilan vitamin adalah istiqamah/consistency. apabila kita mula mengambil vitamin, kita akan dapati badan cuba untuk adjust dan adapt. ada orang akan rasa mengantuk bila mula-mula ambil vitamin (sebab kurang minum air). bila badan dah adjust dan setuju dengan vitamin yang diambil, janganlah berhenti tiba-tiba! kemudian sambung semula, adjust lagi, penat la ini macam, kemudian mengeluh ianya tidak berkesan. ini peringatan untuk saya juga ni!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...