Friday, November 25, 2011

b-complex- uruskan berat badan selepas bersalin?

apabila saya mula mengambil vitamin shaklee, ianya memang untuk membantu saya (1) pulih dan sihat semula selepas melahirkan adam secara c-section dan (2) membantu saya mengumpul stock susu untuk adam sebelum mula bekerja. itu memang fokus awal dan asal.

selepas 4 bulan, saya bukan saja pulih dengan baik (luka operation sembuh dengan baik & tidak berparut tebal), berat badan saya terkawal- tahu tak vitamin B menyumbang kepada pengurangan berat badan, tapi hanya jika semua vitamin B diambil bersama (B-complex Shaklee, semua vitamin B ada, tengok entry ini). malah hari ini berat badan saya kembali ke berat asal sebelum mengandungkan adam! berbeza dahulu, saya ambil masa setahun untuk kembali ke berat asal. tapi perlu diingat, memang vitamin b-complex boleh buat kita lapar (sebab tugasnya pun melibatkan metabolism of protein, starch, carbo, etc), tapi saya tidak makan sembarangan, tapi tidak juga menahan tekak. ramai yang mengatakan saya turun berat badan kerana menyusukan adam, betul jugalah tu. cuma kalori yang terbakar semasa menyusukan, diganti dengan mencukupi dan tidak berlebihan, baru lah hot ooppss!!

sejak 2 minggu ini saya perasan yang kulit muka saya bertambah baik. nak tau tak, selepas saya cuba set breastfeeding, jerawat saya keluar tak tertahan- tahan! selepas habis pantang, jerawat berbiji- biji tumbuh di muka. sudahlah saya perlu masuk kerja, haih memang lemah semangat dibuatnya. hah, padan la muka (padan muka, muka!) kalau nak ambil alfalfa (dalam set breastfeeding ada alfalfa) saya tidak boleh culas minum air secukupnya. mungkin berbeza dengan orang lain, badan saya jadi panas bila saya ambil alfalfa, dan jerawat muncul! saya tambah intake air sehingga ianya mencukupi dan saya rawat kulit dari dalam dengan GLA pula. nanti saya tulis entry khas untuk GLA yang superb!

petang tadi memang kelakar. saya pergi ke surau untuk mengepam dan solat dengan kawan. saya beritahu dia, "haiih bedak pun dah abes, pakai mosturizer aje ni". dia pandang saya dan cakap, "tapi ok je muka ko". saya ambil kesempatan "haaaa..ni la kesan vitamin aku tu" kitaorang gelak besar sebab dia suspek saya nak suruh dia beli lagi vitamin (dia dah beli trial set bersalin). saya masih ada parut-parut jerawat itu, jadi saya akan order lagi GLA ni.

kalau yang tidak kenal saya ni mesti terfikir, lawa sangat ke minah ni? tak, saya takla lawa mana pun (sebelum ambil vitamin pun tak lawa mana hehe) tapi semestinya saya memang lebih sihat dan cergas. alhamdulilah...

Nak pulih dengan lebih baik selepas bersalin? Cuba Set Bersalin Shaklee, mengandungi Vitalea (multivitamin), B Complex, Vitamin C dan Zinc. Hubungi saya hari ini SMS 016 344 7727 atau email puteriyusof@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...