Wednesday, November 9, 2011

B-complex; tak buat siapa-siapa gemuk ;)

Saya tak pernah tau pulak vitamin B-complex adalah penting untuk mengawal stress! Yang saya tahu, dulu bila saya ambik b-complex, mesti warna air kencing sangat kuning. sekarang ni, saya dah tahu juga kenapa warna jadi begitu rupa. Sila sambung membaca jika nak tau...:)

Rupa2nya, semua jenis vitamin B, adalah nutrien yang kritikal dan sangat penting untuk perkembangan yang berkaitan dengan minda dan mood kita, samada stress, rasa risau, PMS (nice!). Di samping menguatkan daya ingatan, vitamin B membantu meningkatkan tenaga. Haih, kenapa lah saya tak concentrate masa belajar hal vitamin dalam kelas sains dulu!

Vitamin- vitamin B ni bekerja dalam pasukan dalam memberi faedah kepada tubuh badan kita. Kalau kita jenis yang sangat tinggi stress (sebab kerja atau keluarga dll), kita perlukan supplement b- complex untuk mengawal, atau dapatkan sumber vitamin B natural dalam whole grain, protein haiwan dan sayuran berwarna hijau tua.

Berbalik kepada warna air kencing yang kuning tadi kan (sapa la yang nak tau selain saya ni). Dalam ahli keluarga B-complex, ada sorang uncle bernama Riboplavin (B2). Jadi air kencing menjadi pekat dan sangat kuning apabila badan kita menghapuskan lebihan Riboplavin dari dalam badan melalui air kencing. Gitu...so jangan khuatir, lepas kencing, minum je air, next trip pegi tandas, mesti takde pekat kuning pekat lagi dah!

Ramai juga yang risau, sebab katanya B-complex buat mereka berselera makan, lalu gemuk! Kalau lah mereka tau, sebenarnya seorang lagi uncle dalam keluarga b-complex bernama Thiamine (B1) mengawal jumlah asid di dalam perut bagi menormalkan selera makan. Dan juga, uncle kencing kuning (Riboplavin, B1) membantu menukarkan karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga! Jadi, apa sebab gemuk? Sebab terlebih makan la, jangan marah...

Selain itu, vitamin B seperti B2 dan Biotin penting untuk kesihatan kulit, mata dan rambut. Saya lihat logicnya, kalau kita tak stress, atau tahap stress terkawal, kita akan sihat dan berseri- seri aje!

Dan saya perlu share perbandingan pengalaman saya. Pernah melalui baby blues tak semasa dalam pantang? Tiba-tiba rasa sedih tak pasal- pasal dan stress sebab kurang tidur buat kita senang marah juga. Saya mengalaminya selepas melahirkan Aliyah. Mainly because I didn't have enough energy to cope with the changes in my body. Alhamdulilah, with Adam I didn't experienced another round of baby blues. Memang ada juga stress (tak mungkin relax je kan) tapi sangat terkawal (walaupun berpantang tanpa mak di sisi dan maid tiba-tiba nak berhenti kerja).

Disclaimer: Ini adalah pengalaman peribadi saya, mungkin berbeza dengan orang lain. Anda perlu mendapatkan nasihat doktor sekiranya mempunyai sebarang kondisi kesihatan yang serius sebelum mengambil vitamin2 ini. Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut pengalaman saya menggunakan product ini, boleh email puteriyusof@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...