Wednesday, July 22, 2015

Jangan abaikan anak di hari raya

Assalamualaikum semua :)

Perasan tak, bila kita berhari raya, juadah yang disediakan, memang tak banyak yang children friendly? Hehee kesian bebudak tengok je orang dewasa makan ketupat, rendang, lemang haha! Tapi ada jugak yang sediakan juadah yang boleh dimakan anak- anak macam nasi tomato, nasi lemak, nasi minyak.  tapi memang jarang- sudah-tak makan kesian.

Lazimnya bila berhari raya kita akan keluar rumah dari pagi, sampai lah ke malam ye? Makanya makan minum memanglah semata- mata apa yang dihidangkan oleh rumah tempat kita berkunjung. Takkan nak mintak nasi hidang lengkap sayur buah segala ye tak? Masa ni lah macam- macam useless stuff kita sumbat dalam badan, asal kenyang. Kalau orang dewasa boleh la jugak handle diri sendiri. Tapi budak- budak ni memang harap lah kat mak ayah apa yang disuap. End up meragam lah diaorang. Waktu tidur bertukar, waktu rehat dalam kereta, waktu makan tak tentu. Setahun sekali katakan.

Saya sendiri pun belajar daripada pengalaman sendiri bila dah ada anak. Masa anak pertama, raya pertama tu Aliyah dah umur lebih 6 bulan. Masih makan bubur, jadi siap- siap masak, dan bawak bekal masa beraya. Masa Adam lahir, dia baru je lepas pantang masa beraya, jadi menyusu je lah. Aliyah pulak dah 2 tahun lebih, memang kena keep track apa dia makan, pukul berapa nak makan. Sekarang ni Aliyah dah 6 tahun, Adam 4 tahun. Memang kena makan teratur walaupun time raya sebab nanti mood diaorang ke laut bila dah penat dan lapar. Hari raya pertama, saya siapkan spaghetti Bolognese kegemaran dan bawak ke rumah mertua. Kemudian adik ipar saya masak nasi lemak pulak, dan ada makcik yang bawak nasi tomato, jadi semua kanak- kanak ada pilihan nak makan apa. At least untuk tengah hari tu dah setel bab makan anak- anak.

Bukan saja hari raya, kadang- kadang hari biasa pun susah kita nak sediakan balanced and nutritious food untuk anak- anak. Sebab tu saya tetap beri anak- anak multivitamin Vita-lea for Children setiap hari. Makan multivitamin ni memang takkan kenyang, tapi bertujuan nak fill the nutrient gap dalam badan anak- anak.  Bila nutrient dah lengkap, badan pun sihat, happy lah kita kan?



Puteri
016- 344 7727
Kuala Lumpur

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...