Wednesday, December 10, 2014

2015, belanja lebih bijak, tambah income lebih banyak

Assalamualaikum semua :)

Tick tock tick tock, dah nak masuk 2015, kejap je kan? Setahun jugak lah kami suami isteri secara rasmi jadi work at home parents. Banyak betul yang berlaku sepanjang 2014, baik dari segi peribadi mahupun kareer kami sebagai usahawan Shaklee. Pahit manis, masam masin lengkap!

Tahun 2015 InshaAllah kami akan menyambut orang baru, baby ke-3 dah 12 weeks dalam kandungan. Memang menarik dan mencabar juga pregnant kali ini. Melepek lebih lama berbanding anak pertama dan kedua. Nowadays it gets better, but on the bad days, memang melingkar je la haha! Mujur sangat suami takde opis kena pergi, maka semua tugasan diambil alih. Minggu ni overall rasa better lah, lusa kami nak ke Kota Bharu ada kelas untuk anak buah di sana. Alhamdulillah badan rasa semakin pulih dan bersemangat.

Topik hangat lain hujung tahun di timeline FB pulak pasal GST! Huii apa nak dikata, akhirnya GST bakal dilaksanakan. Minyak pulak dah takde subsidi. Yuran tadika dan pusat jagaan anak- anak pun naik harga. Itu belum harga barang makanan lagi, dah mula naik sikit demi sikit. Frankly apa kita boleh buat? Takkan nak buat tak tahu saja. Saya terfikir kalau saya masih makan gaji, pastinya saat- saat perbelanjaan meningkat tahun depan, credit card saya pasti akan max! Percayalah, ramai yang guna credit card bukan untuk lifestyle dah zaman ni, in fact yang beli groceries pun guna credit card di saat- saat sesak tu. Saya teringat ada kenalan yang bila beli barang, dia akan kumpul order kawan opis lain, orang bagi dia cash, dia guna card credit, sebab dia nak cash tu. Sedih saya dengar cerita ni, waktu tu saya pun masih ngam- ngam makan gaji, tapi belum lagi sampai kena buat macam tu. Memang sedih kalau kita tahu kisah belakang tabir keadaan financial kawan- kawan dan kenalan di KL ni terutamanya. Semua kena pakai duit. even nak bernafas udara bersih pun kena beli Plasmacluster, kot tidak anak kena asma, allergies sebab jerebu, pencemaran!

Ramai juga yang ada 2 kerja dalam satu masa. Habis office hour, berkejar pulak kerja lain, yang biasa saya dengar orang pergi kerja call center, bukak gerai pasar malam, kerja banquet hotel. Rakan sekerja saya akan start kerja dalam 9 malam hingga subuh dengan call center. Balik rumah, rest sekejap dan sambung pulak kerja opis. Suka ke tidak, memang kena buat, hutang kena bayar, hidup mesti terus. Saya sikit pun tak pandang rendah dengan usaha dia, malah kagum lagi dengan sikap rajin berusaha tu. Memang takde pilihan selain tambah income. Nak berjimat pun dah habis berjimat dah, kalah gaya menteri berjimat ok!

2015 kena ada perubahan, kalau tidak kita yang berubah, memang macam tu je la ekonomi keluarga. Nak harap bantuan kerajaan, oh tak payah la saya nak elaborate LOL!

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com untuk mengetahui peluang menambah pendapatan di rumah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...