Saturday, September 13, 2014

Kenapa nak bisnes Shaklee?

Assalamualaikum semua,

Hari ini saya terpanggil nak share something yang saya rasa perlu juga orang lain tau, selain daripada anak buah saya dalam group PAF. Saya share ni dalam FB group kami, untuk kami sama- sama reflect dan buat sesuatu. Sepatutnya ia exclusive saja untuk kami baca dan bincang, tapi saya fikir ramai lagi usahawan Shaklee yang patut ambil tahu tentang hal ini, dan buat refleksi ke atas diri sendiri. Panjang lebar jugak rambling saya ini, jadi baca rilek- rilek ok :) Semoga beri manfaat.

------------------------------

Dua hari lepas, saya dapat FB message daripada sorang kenalan ni. Dia ni orang penting kat local uni, selalu masuk tv etc. Sangat2 passionate dgn kerja dia. Saya kenal dia waaaaay in 2002/3 kot, sama- sama blogger masa tu. Dia masa tu sambung phD di USA, saya lak buat Master di USM. Dia graduate, saya tidak hahaha! Fast forward, kami pun dah tak berapa aktif blogging, tapi still keep in touch, thru Yahoo Messenger sesekali, and now ada Facebook, memang la hari2 saling tengok menengok status FB memasing.
Panjang pulak mukadimah yer.
Anyway, dia suruh saya suggest set untuk sihat, cergas, muda, cantik. Biasa la orang pompuan kan. Dia pernah beli Omega Guard & CoQHealth sebab concern pasal heart health selepas kakak dia meninggal suddenly pasal heart attack. Itu last week la punya cerita. Saya dah pun suggest Vivix, Collagen sebagai tambahan, dengan free membership. She is ok with that katanya.
Tadi pagi dia PM lagi, katanya nak dengar pasal business plan Shaklee. Saya pun tak pasti kenapa, sebab rasanya dia ni super busy dgn kerja, travel sana sini, takkan nak bisnes pulak kan. Tapi who knows kan, so kami set nak jumpa next week, tunggu dia balik dari oversea.
And she said something,
"I can sense that you are passionate about your current career. I nak belajar dengan you macam mana nak meniaga"
Saya ni hari- hari ajak orang join Shaklee, kadang- kadang memang rasa "ada ke lagi nak join Shaklee ni?" In fact, yang dah join pun, ramai belum start (dengan macam2 sebab of course kita tak boleh paksa), tapi hari ini ada orang acknowledge my passion sebab dia nampak my passion dalam business. Sebenarnya tak kisah pun dia nak join serius ke tidak, tapi bagi saya, kalau passion saya ni dapat menjangkit dekat ramai orang, itulah yang saya idamkan.
Bila buat bisnes ni, makin lama, makin luas fikiran kita ni. Kalau pun tak jangkit passion nak buat Shaklee, jangkit passion nak jadi sihat, nak jadi kaya, nak jadi positif -- pun dah cukup menyeronokkan kita. Kadang- kadang kita support bisnes kawan kita yang lain sebab kita suka tengok ibu2 sebaya kita dah ada bisnes sendiri, ada time freedom uruskan keluarga.
Lagi satu cerita....
Pagi tadi, Vivy Yusof letak kat Instagram dia, mintak her followers suggest home made macarons, dia nak beli. Berderet orang tag nama baker2 , dan saya teringat kawan saya, isteri kpd opismate saya dulu. Saya tau dia sgt passionate dengan kerja2 baking dia, terserlah daripada sharing dia di IG dia tu. And very knowledgable about her work. Terus I tag dia, suruh dia cuba. Dia pun email Vivy, and guess what, Vivy setuju nak test her macaron! She was so excited bagitau saya, and we were like jumping2 dalam WhatsApp hahaha! Dia kata terima kasih sebab tag dia, bagitau dia tentang peluang ni. Saya fikir kalau dia tak tunjuk passion dia, sekadar jual kek dan kuih saja, tak mungkin saya teringat nak tag dia dan suggest dia pada Vivy. Kalau tak kenal Vivy Yusof, sila Google hehehe. 
Sama juga kita dalam bisnes Shaklee ni. Kalau setakat nak menjual punya lah ramai penjual Shaklee. Tapi berapa ramai yang betul2 passionate untuk bantu orang get on healthier and better lifestyle. Berapa ketul yang betul paham dengan produk dan cara jalan untuk bantu customers? Jadi, kalau kita tak tunjuk passions kita, takde sapa nampak, dan takde sapa akan berjangkit dengan kita. Every day bangun tido, fikir macam mana nak jadi SID yang lebih baik, leader yang lebih baik. Macam mana nak create more awareness pasal health, pasal natural products macam Shaklee.
Sebenarnya tak cukup kalau kita jadi DIFFERENT saja tanpa ada PASSION. Mesti ada keinginan meluap-luap nak educate orang tentang apa yang kita dapat dengan Shaklee, dari segi kesihatan dan gaya hidup. Passion ni kadang2 buat kita berdebar2, tak sabar nak share, sampai tak boleh tidur. Ini yang buat kita bangun awal, mahu berkongsi more and more and more. Cabaran kita semakin hari semakin hebat, hanya yang ada passion je akan makin happy, makin puas hati buat Shaklee.
Kita selalu cakap kan, apa2 hal pun kena mula dengan diri kita dulu. Bila dah passionate tu, memang berjangkit2 dengan orang, magnet melekat2, berebut2 orang nak follow kita. Kita bukan perfect pun, banyak lagi kena belajar, tapi dengan passion kita nak improve, nak tau lagi dan lagi, nak share lagi dan lagi, berderet2 orang nak ikut kita (walaupun kita byk kekurangan).
Ramai team members PAF ni sangat passionate, bila baca sharing kat FB tu memang melekat, tertunggu2 apa lagi dia nak update. Bila dia sharing, dia buat sungguh2, dia cari info extra, dia berusaha nak jadi berbeza. Dia tak pernah kutuk orang, atau perli orang dalam FB dia, dia berhati2 bila nak share info orang lain. Hujan ribut ke tsunami ke dia tetap positif sebab dia dah jumpa passion dia dalam Shaklee. Saya sendiri, sapa sangka boleh terjebak dalam MLM, tapi bila dah saya kaji, MLM boleh beri saya peluang bantu orang lain (jiwa NGO sangat tebal), saya tau yes ini passion saya -- bonus la dapat jadi lebih kaya daripada dulu hehehe! Dan saya sangat berminat dengan hal2 natural dan alam sekitar walaupun taklah beria2 mcm orang lain. Jadi Shaklee ni selari dengan passion saya.
So to all Shaklee families, whether or not we know each other, 
Please reflect this, and find that passion in you. I know you all have it in you, go and search for that passions, what tick you, what push you forward, and see how Shaklee business allows you to follow your passions. It could be your passion in health, it could be your passion in helping others, it could be your passion in a fair business model, it could be your passion in natural lifestyle, it could be your passion in balanced family-work life, it could be anything, you know that Shaklee can offer. 
Please find that in you, please find that in your business partners, and you will never turn back.
Puteri

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...