Monday, April 7, 2014

Impian tiada kompromi

"Berangan tu free, takde limit"

Teringat kata kawan baik saya semasa kami di USM. Saya akui kebenaran kata- kata beliau, tapi tidak 100% berani mendalami dan menjiwai kata- kata tersebut. Hidup saya sederhana, tidaklah sengsara, tapi banyak sekatan dan halangan. But Alhamdulillah, Allah grants me with strong will and desire to change. Alhamdulillah.

Ketika saya berangan untuk ke Disneyland dengan keluarga saya, ketika itu bisnes Shaklee saya masih di peringkat awal. Saya perlukan sesuatu untuk saya sandarkan angan- angan saya, dan saya pilih Disneyland! Sudah tentu ramai dah orang pergi Disneyland, siapa- siapa pun mampu pergi Disneyland, sehinggakan pernah saya rasa malu dengan impian ini. Alahai, Disneyland je?!

Jadi saya upgrade sedikit angan- angan Disneyland itu tadi. Saya beri deadline kepada impian tersebut, saya letak budget kepada impian tersebut, saya pilih gaya holiday paling selesa, tanpa merosakkan poket dan tanpa menyentuh kad kredit. Saya beritahu suami, minta dia buat perancangan untuk fly ke Hong Kong dengan Malaysia Airlines, tinggal di Disney Hollywood Hotel, dengan 2 days passes. Suami saya tambah lagi 2 hari di Kowloon, dan saya beritahu dia, book hotel 5 stars. Suami saya mencadangkan mungkin kami boleh tinggal di hotel lain, kemudian ambil tren ke Disneyland, untuk lebih jimat. Saya tidak setuju, "My dream is to experience the hotel too, nothing less".  Actually macam bengang sikit bila dia suggest suruh jimat hahaha! But I understand his concern nevertheless ;)

Perancangan teliti ini kami buat 3 bulan sebelum kami terbang ke Hong Kong. Tapi setahun sebelum ini, saya cuma ada sekeping gambar Disneyland yang saya tampal dalam bilik tidur. Tidak ada budget, tidak ada details. Sekeping gambar buat tatapan kami anak beranak setiap malam. Dan rupanya rezeki Allah tu memang misteri, kami dapat tahu, semasa kami menyertai trip Shaklee ke US bulan August nanti, kami juga akan pergi ke Disneyland Florida!

Entry ini bukan nak bercerita tentang holiday kami di Disneyland, sebab ada ramai lagi dah tulis tentang cerita Disneyland, semua tips mudah dijumpai di Google. Saya cuma nak berkongsi lebih daripada sekadar sebuah percutian.

Ianya bermula dengan angan- angan dan impian, bertukar menjadi cita- cita, dan kini saya memberi makna yang berbeza kepada impian ini. Saya sedar bahawa kita tidak patut berkompromi dengan angan- angan dan impian kita sendiri. Walau apa jua yang berlaku, selagi Allah beri kita akal dan tenaga, tiada kompromi untuk kita gapai impian setinggi mana pun. Ramai orang suka berkompromi dengan diri sendiri, tapi tidak boleh bertolak ansur pula dengan orang lain. Jika dulu pernah bercita- cita untuk berjaya dalam bisnes Shaklee dalam masa setahun, tiba- tiba dapat durian runtuh di bulan ke-6, terus cita- cita setahun tadi tukar jadi setahun setengah. Bila semakin selesa, semakin kita berkompromi. Lama- lama makin selesa, semua impian tinggal impian. Ianya bukan saja merugikan, malah memalukan.



Do not compromise on your dream 

Much love,
Puteri

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...