Sunday, January 27, 2013

anak bijak, mak slim

isu tak sudah pasal anak- anak dan makanan. saya pulak bukan jenis boleh masak hari- hari home cooked meal. anak- anak saya lebih banyak makan home cooked meal di rumah pengasuh sepanjang minggu bekerja. macam- macam lauk pauk diperkenalkan kat anak- anak saya. alhamdulillah. berbeza bila di rumah, aliyah lebih memilih makan. dia tau kat rumah dia boleh order nak apa saja kot. sejak dia dah besar ni, saya bagitau, rumah bukan restoran boleh order je apa nak makan!

untuk tambah selera makan dia, saya beri dia meal shake sejak tahun lepas, campo dalam susu formula. tapi saya notice, bila saya campo sikit meal shake, mesti dia tak boleh minum habis susu tu. mungkin rasa berbeza. dia ni masha Allah sangat la sensitif bab rasa makanan ni. dan sebabkan susah nak bagi dia minum meal shake tu, selera makan dia on- off macam biasa. ada hari makan banyak, ada hari makan sikit.

kemudian saya cuba beri chewable vitamin c, sebab masa tu ramai budak- budak lain pun ada di rumah pengasuh. saya tinggalkan sebotol di rumah pengasuh, untuk dia makan sama- sama dengan budak- budak lain. hmmm kejap je, dia kata masam, tak suka. adoi la.

kemudian, saya cuba chewable vitalea. yang ni memang dia suka. sampai tahap kedekut pulak. nak bawak pegi rumah pengasuh pun tak bagi! dengan chewable vitalea ni nampak beza selera dia, ada peningkatan. walaupun dia tak makan banyak, tapi dia makan, dan pandai mintak makan, selain minum susu.

dan satu lagi rahsia yang dia tak tau. 2-3 kali seminggu saya campo susu formula dia tu dengan omega guard. saya tebuk kapsul tu, picit minyak ikan, campo dalam susu. yang ni saya tak boleh bagi dia tau langsung haha! alhamdulillah omega guard ni tak berbau kuat, campo dgn formula, tak dapat dikesan.

Kalau ada anak bijak, mak kena lagi bijak, shhhh...
yang buat saya pulun jugak nak bagi omega guard ni pasal umur budak- budak sebelum 6 tahun ni kita kena stimulate kaw kaw brain diaorang ni, samada dari segi nutrient, pembelajaran, persekitaran dan lain2. kalau dah miss masa ni alangkah ruginya potensi otak diaorang kan. omega guard ni mengandungi omega-3 yang kaya dengan DHA & EPA untuk membolehkan sel otak bercantum dengan pantas. bila elok bercantum, senang la otak nak absorb.

anak- anak yang minum susu ibu ni bertuah sebab susu ibu memang dah ada siap2 DHA & EPA ni. cuma kandungannya berubah- ubah dan boleh merosot kalau mak tak tambah DHA & EPA dalam diet seharian. saya sendiri makan omega guard sebab masih menyusukan adam. sebabkan aliyah tak menyusu dengan saya lagi, boleh la masukkan dalam susu formula dia. bersyukur saya dapat menyusukan aliyah dulu selama 15 bulan, dia dah merasa la kebaikan DHA & EPA terus daripada susu saya.

nak tau apa lagi bestnya kalau mak amek omega guard ni? boleh buang lemak tak perlu jugak ok. anak bijak, mak slim, sapa tamau?! sehari makan 3 biji je setel!

Nak cuba? Hubungi saya k! 

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...