Thursday, September 6, 2012

kurus tapi berlemak *sedey*


Hari ini kemas- kemas notebook business, terjumpa health analysis yang saya buat masa conference Shaklee beberapa bulan lalu. Lepas buat analysis, sorok dalam buku, tak buat pun hihihi. Walaupun resultnya taklah menggemparkan, tapi mesti ada benda yang kena diperbaiki kan.

Ok mari kita lihat apa yang kena repair kat badan saya ni.



Walaupun berat 47kg je, tapi body fat percentage saya (untuk orang perempuan) adalah tinggi! *sobbing*. Dan lebih sedih, umur badan saya ialah 37! Dey! I baru 34 tahun ye, in fact belum pun 34, not until October *wailing*.

Tengok pula resting metabolism, katanya rendah ya. Sedentary lifestyle y’all! Melepap je kat kerusi seharian. Hari minggu je terkejar- kejar, tapi taklah berpeluh pun.



Visceral fat saya adalah normal, Alhamdulillah. Tapi apa benda tu visceral fat? Aha, ini adalah lemak yang meliputi organ dalaman kita. Kalau lemak tebal sangat di internal organ, ia boleh menyebabkan lemak juga terkumpul dalam salur darah (eeee ngerinya), boleh menyebabkan kencing manis dan penyakit hyperlipidimia.

Subcutaneous fat saya pun OK untuk seluruh badan, TAPI TAPI TAPI ada tempat lemak- lemak ini terkumpul dengan banyak dan bergembira di situ! Eeeeekkk!! Dalam kes saya ni, di bahagian pinggang, perut dan peha! Patutlah sejak dua menjak ni teringin sangat nak pakai jubah! Gotcha!

Oh, apa itu subcutaneous fat? Ianya adalah lemak yang terkumul di bawah kulit. Ianya banyak berkumpul di perut, lengan, pinggang dan peha. DAN DAN DAN lemak inilah yang boleh buatkan bentuk badan kita LARI! Lari pegi mana?!  Lari sebab malu kot! Aduh sedih! Walaupun lemak ini tidak berkaitan langsung dengan penyakit, tapi boleh menyebabkan tekanan pada jantung dan komplikasi lain.



Jadi nutritionist Shaklee mencadangkan saya minum ESP dan juga Cinch Shake. ESP memang dah jadi makanan ruji hehe, tapi belum pernah saya cuba Cinch. Sebab pada saya Cinch untuk yang gemok sajork! Oh tidak, saya tak gemok, tidak! tidak! In denial pasal perut boroi, bontot busat!

Mujur dia tak cadangkan set lengkap slimming, kalau tak lagi meroyan tak boleh terima kenyataan! Tapi tapi tapi, kawan- kawan saya yang cuba set lengkap (Herblax, Lecithin & Cinch) memang sangat gembira dengan result. Diaorang lebih happy sebab tak perlu ganti makan pun. Tapi macam biasa lah, kalau nak cepat dapat result, kena bersenam dan jaga jenis makanan dan jumlah yang diambil. Tak perlu berlapar.




HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com
 *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...