Tuesday, May 1, 2012

berpantang cara sihat & selamat

ramai mak-mak yang kali pertama pregnant confuse nak pilih set berpantang/ bersalin yang mana satu. ada banyak sangat set berpantang di pasaran yang boleh dipilih. pada pendapat saya, mak- mak punya concern dalam memilih set berpantang secara general ada 2 jenis:

1- kesan (negatif) pada baby
saya sendiri, bila nak pilih set berpantang, saya akan tanya kwn2, samada baby akan dapat kesan buruk seperti sakit perut ke cirit2 ke atau alahan pada kulit ke. dan saya jarang dapat jawapan yang konkrit pasal setiap bayi tak sama. ada yang rilek je, ada yang sensitif. bayi dalam pantang ni tak boleh salah sikit pun kan. mak salah makan, dia poo poo lebih la, tak poo poo la, meragam la, itu la ini la. alahai fragile lil creature. setiap hari kena tengok perubahan diet mak untuk tau apa yang Ok dimakan atau yang tak Ok dimakan. saya percaya masa dalam pantang 2 bulan ni, kebanyakan mak- mak akan breastfeeding seboleh mungkin, jadi apa yang kita makan, ada kesan pada bayi jugak. so kesan negatif pada baby adalah concern utama dalam memilih set berpantang. no no no!

2- kesan (negatif atau positif) pada ibu
kalau boleh mak- mak mesti nak guna set berpantang yang beri kesan yang ketara terutamanya pada kecergasan tubuh badan dan juga ketenangan fikiran. ramai yang underestimate bab ketenangan fikiran tu. kadang2 badan cergas, tapi stress, yang membuatkan badan jadi letih jugak. macam saya, kalau fikiran kusut, saya mudah jadi mengantuk, asek nak tido je. tambah lagi kalau bersalin ceasarian, hazabnya lain macam huhuhu! dan paling kita tanak kalau set yang kita ambik tu takde kesan positif DAN ada pulak kesan sampingan. malas ok nak melayan kesan2 sampingan. dah la dalam pantang itu pun dah banyak keroje.

dan ada juga set berpantang yang takde kesan. kesan negatif pun takde, kesan positif pun takde. haha! tapi banyak sebab kenapa takde kesan ni kadang2. samada kita tak pakai secara konsisten atau pun salah cara makan/ pakai. macam saya, pernah sekali, yang disuruh buat mandi, saya rendam jadi teh LOL! serius tak tipu. mujur takde kesan negatip. kihkihkih!

oh lagi satu, ini secara peribadi la. saya tak suka set berpantang yang kompleks, complicated! saya nak yang mudah straight forward, makan hari- hari, breakfast, lunch, dinner, before tidur. saya memang malas nak fikir atau kira hari ke berapa makan apa dan berapa banyak whatnot. huuuuiii rimas.

Set Bersalin/ Berpantang mengandungi Vitalea (multivitamin), Vitamin C, B- Complex dan Zinc Complex. 
saya tak ragu- ragu pilih set supplement shaklee untuk lepas bersalin dan berpantang kerana ianya terbukti berkesan, selamat dan semulajadi. takde side effect apa2 alhamdulillah, dan saya memang dapat rasa perbezaan pada tahap kesihatan dan kecergasan saya. saya sangat- sangat rekomen untuk anda yang masih mencari- cari set apa yang sesuai untuk berpantang nanti. malah dah abes pantang pun boleh sambung makan, takde masalah.

dan ianya ringkas. sebiji sehari, lepas breakfast, lunch, dinner. saya kira 40 biji setiap jenis, abeskan dalam masa 40 hari berpantang. setel!

nak rasa perbezaannya? hubungi saya hari ini ok!

Puteri,
SMS 016- 344 7727
EMAIL puteriyusof@gmail.com

*produk ini tidak bertujuan mencegah, merawat dan menyembuh penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...