Tuesday, February 14, 2012

tips pengambilan vitamin yang berkesan

happy lah saya hari ini bila kawan baik saya respon tentang set basic yang dia ambil less than sebulan, mengandungi vitalea, b-complex dan vitamin c.



saya kongsi sedikit secara ringkas, tips memastikan pengambilan supplement yang berkesan dan kita dapat manfaat yang sewajarnya.

1- mesti rajin minum air
jangan pandang remeh tentang pengambilan air putih secukupnya. nak tau banyak mana? senang aje. setiap 25kg berat badan kita, kita perlukan 1liter air. larat? hehehe...

2- mesti ikut jadual yang disarankan
ada sebab kenapa kita tak patut makan semua jenis vitamin sekaligus. ianya menyebabkan badan bekerja dengan lebih keras pada satu- satu masa untuk memproses semua nutrient, malah boleh menyebabkan kita lagi letih dan adakalanya mengantuk. buah pinggang pun penat nak proses lebih, kemudian kepekatan darah pun akan meningkat secara mendadak dalam satu masa. so, bahagi- bahagikan jenis vitamin ikut masa yang ditetapkan ok.

3- elakkan makan vitamin bersama ubat
janganlah bagi badan confuse, mana satu nak treat dengan ubat, mana satu nak serap vitamin. bila darah bercelaru, sukar untuk badan serap vitamin dengan baik. jika ada ubat perlu diambil, dahulukan ubat tu, selangkan sejam ke 2 jam kemudian untuk makan vitamin pula. atau makan ubat belah pagi dan petang, malam baru makan vitamin. tanya pendapat doktor anda, dan minta pendapat distributor vitamin anda.

4- kurangkan minum minuman berkafien
kalau dah makan vitamin, kurangkan la minum kopi dan yang lain2 mengandungi caffeine. bukan apa, rugi aje makan vitamin kalau tak dapat diserap dengan baik oleh badan, selain ianya boleh termusnah begitu saja kalau diambil bersama- sama kopi. kalau nak juga minum, jarakkan masa minimum 2 jam.

5- kenali jenis vitamin anda
ada jenis vitamin yang tak sesuai diambil bersama- sama dan ada jenis yang elok diambil sekaligus untuk mengoptimumnkan penyerapaan oleh badan. so kena consult elok- elok lah ye.

untuk maklumat lanjut, boleh hubungi saya:

Puteri,
SMS 016- 344 7727
EMAIL puteriyusof@gmail.com

produk ini tidak bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. sila dapatan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...