Thursday, January 26, 2012

supplement membantu saya meneruskan penyusuan

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.Consult your healthcare professionals before taking any dietary supplements.

antara perkara yang saya faham tentang konsep penyusuan berjaya ialah pentingnya kesungguhan, semangat dan ilmu penyusuan dalam diri kita. saya mula mengambil supplement shaklee semasa dalam pantang, dan dari situ saya sedar vitamin2 yang saya ambil memudahkan proses berpantang kerana ianya memberi saya tenaga. bila ada tenaga, saya jadi lebih semangat dan lebih ceria. bila hati senang, fikiran tenang, susu pun tak segan- segan nak keluar. semua ini berkaitan, dan tidak tergantung kepada supplement itu saja.

alfalfa 
beberapa kali juga orang bertanya kalau mereka boleh makan alfalfa saja untuk tambah susu, sebab memang saya beritahu yang alfalfa sifatnya tinggi protein boleh menjadi milk booster kepada ibu yang menyusukan bayi. tapi, ibu kena faham, milk booster pun berbalik kepada mood ibu. walau makan 10 biji alfalfa sehari pun, kalau fikiran kusut, badan lesu, milk booster takkan ke mana!

ESP
bagi yang bekerja, ESP bagi saya penting untuk memastikan kita mendapat sumber protein lengkap, dengan cara yang ringkas dan mudah. untuk mereka yang bukan naturally "banyak" susu (macam saya, lebih usaha, lebih susu, kurang usaha, kurang susu), ESP sangat2 membantu sebagai milk booster. tapi lagi sekali, kalau badan lesu, penat tunggang langgang di ofis, sambung lagi di rumah, ada masa ESP pun tak sempat minum kan?

bagi yang mempunyai masalah untuk simpan stok, atau bayi kerap bangun malam untuk menyusu, ini adalah senarai cadangan lengkap supplement untuk anda (dan saya sedang mengambil kesemua ini):

sebagai asas untuk menyokong keperluan nutrisi badan, mengekalkan kecergasan, mengawal stress, meningkatkan immune badan, kita perlukan:

  • vitalea (multivitamin)
  • b-complex
  • vitamin c
apabila badan dah ready, bertenaga dan bersemangat, kita ambil milk booster seperti: 
  • alfalfa
  • ESP
dan untuk tidur malam yang lena, bangun pagi lebih segar, boleh bangun tengah malam untuk power pumping atau buat stok, kita tambah:
  • ostematrix (calcium)

saya harap ibu- ibu lebih faham konsep pengambilan vitamin sebagai usaha menyokong keperluan ibu yang menyusukan bayi. dan jangan lupa, pam ikut masa, direct feeding lebih kerap dan minum air yang cukup. ini adalah peringatan untuk saya juga :)

Hubungi saya untuk maklumat lanjut dan TIPS EKSKLUSIF! 
happy breastfeeding!

Puteri,
SMS 016- 344 7727
EMAIL puteriyusof@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...