Tuesday, December 6, 2011

persiapan kembali bekerja & breastfeeding

maksudnya, ibu- ibu perlu mengepam di office! OK, selepas memasang niat untuk meneruskan penyusuan lengkap untuk anak (6 bulan, 12 bulan, 24 bulan, terpulang), kita perlu memastikan kita mempunyai peralatan yang lengkap. peralatan ni kita boleh pilih, nak yang mahal, murah, yang flexi, yang kurang flexi. semua ini banyak bergantung kepada nature pekerjaan kita, samada kita kena travel for work, jenis 9-5 melekat kat meja/ kerusi, jenis berkejar- kejar tukar kelas (cikgu-cikgu kita ramai pengepam tegar juga), jenis meeting client sepanjang hari. kita yang faham nature kerja kita, maka kita boleh tentukan peralatan yang bagaimana paling sesuai. berikut saya kongsi apa yang saya ada/ guna sepanjang saya mengepam di ofis.

1- Niat - dah pasang niat sebelum bersalin Aliyah lagi. dengan Adam dah jadi natural lah nak breastfeed dan mengepam di ofis.
2- Semangat - kebanyakan masa memang bersemangat, tapi kena reflect selalu dan perlu diperbaharui setiap hari (ada masa lemau/malas/culas juga)
3- Barang- barang - yes! alasan bernas untuk shopping!


Breastpump

saya ada review dua breastpump iaitu Medela Freestyle di sini dan Avent Manual di sini . pada saya, jenis pam yang kita pilih dan beli sangat mempengaruhi motivasi kita untuk meneruskan aktiviti mengepam di ofis. jika pam tak berfungsi dengan baik (menyakitkan, tak effective) memang lama kelamaan kita jadi tak bersemangat. saya tahu ada ibu- ibu yang pakar marmet, mereka lebih senang guna tangan daripada guna pam. untuk jenis pekerjaan seperti saya (yang ada masa sibuk di luar ofis) pam sangat- sangat lah membantu. saya nasihatkan, fikir, research dan ambil keputusan untuk beli pam jenis apa sebelum bersalin lagi. belek- belek lah pam tu sementara tunggu si comel tiba. jangan pakai sudah lah, tak pasal- pasal boleh contraction awal pulops! mengikut pengalaman saya, pam manual lebih baik ketika di awal kelahiran kerana ia boleh dikawal dan tidak menyakitkan berbanding pam electric/battery operated. tapi lebih baik jika ibu-ibu pandai marmet, kulit pun tak luka, cuma perlu kesabaran yang tinggi.

cooler bag



ibu- ibu perlu ada cooler bag, untuk menyimpan susu yang sudah diperah ya. masa saya mengepam untuk aliyah, boss admin sanggup pegi stor cari mini bar yang tidak dipakai, letak bawah meja saya! ahhh terharu ok. jasa beliau dikenang sampai bila- bila. mini bar tu dah rosak pun. sekarang ni saya menumpang mini bar colleague yang juga mengepam. dia sanggup beli, letak bawah meja. ok dah keluar tajuk. bukan nak cerita pasal mini bar hikhik. cooler bag ada pelbagai jenis dan saiz. ikutlah berapa kerap mengepam, dan banyak mana susu yang dapat dihasilkan. semasa anak pertama, saya guna cooler bag Avent, muat 2 botol kecik saja. boleh sumbat 3 botol, tapi bag itu akan merekah lah. sekarang saya guna cooler bag Medela (dapat sekali masa beli pam), muat 4 botol.



ada 2 kegunaan cooler bag. satu untuk simpan susu yang dipam di ofis. kedua untuk bawa susu untuk keperluan satu hari ke babysitter atau nursery anak. untuk tujuan ke rumah babysitter, saya bekalkan adam 6 botol x 4-5oz sehari. saya letak semua susu dalam cooler bag brand FridgeToGo. brand ini memang superb kerana ia mempunyai inside lining untuk isi ice pack. jadi, bag ini dikelilingi oleh icepack (atas, bawah, kiri, kanan, dalam). kalau babysitter tanak simpan susu dalam peti ais rumah dia pun takpe. ia maintain sejuk sampai petang.


icepack (rujuk gambar cooler bag, yang biru tu icepack ler)

pastikan ibu- ibu beli icepack juga ya. cooler bag takkan sejuk gitu je kalau takde ice pack membantu. ada jenis murah, dalam plastik, keraskan dalam freezer. ada yang mahal sikit, macam brand coleman. icepack saya jenis medela (juga dapat sekali breastpump), bertahan selama 6-8 jam jika disimpan di luar. saya masukkan susu yang diperah ke dalam cooler bag bersama- sama icepack ke dalam mini bar. jadi saya tak bimbang susu akan basi. jika saya kena keluar meeting atau mengulor saya bawa cooler bag + ice pack, boleh bertahan sampai pukul 7pm lebih masih sejuk. icepack fridge to go adalah berbeza kerana ianya hanya untuk coolerbag itu saja. juga mesti disejukkan dalam freezer semalaman.

storage bottle/ EBM storage bag


bila dah pam di opis, mesti lah di simpan ya. ada banyak pilihan untuk simpan susu yang dah diperah. ada yang murah, ada yang mahal. saya guna botol avent untuk storage (banyak lebih masa aliyah dulu) dan storage bag. storage bag ni pun banyak jenis. yang murah pun ada, tapi kita kena ikat dengan getah lepas isi susu, single layer dan agak nipis (macam jenis You Have A Baby). yang better sikit ada ziplock, double layer, BPA free whatnot (macam brand Autumz). kalau berkemampuan, lebih mudah pakai botol yang boleh pam susu, terus tutup botol, simpan. macam avent, range botolnya semua breastpump avent friendly. tak payah salin- salin. medela pun sama, tapi storaga bottle medela dan storage bag, mashaAllah mahal! saya guna bag Autumz dengan double ziplock & BPA free. sekotak saya tinggalkan di office dan beberapa kotak di rumah.

hand sanitizer

mommies mesti simpan satu dalam bag ya. in case kena mengepam di luar office ke, tak perlu risau tangan tak basuh kalau ada hand sanitizer. kebersihan sangat penting ya, kita nak bagi yang terbaik untuk anak- anak. kemain kasi susu ibu tapi lupa basuh tangan isk isk isk! jadi, mesti ada sebotol ok!

breastpump wipe

saya tak pasti brand lain ada ke tak, tapi saya tau medela ada breastpump/ bottle wipe. tak perlu basuh botol atau pam selepas pakai. tapi sebenarnya ada tip ye kalau tanak terkejar- kejar basuh, lap pam ini. boleh simpan saja pam & botol dalam mini bar di ofis, tak perlu basuh, boleh sambung mengepam kemudian. susu yang melekat pada botol dan pam tidak akan basi dan masam jika disimpan dalam temperature dingin.

internet mobile device

ini penting ibu- ibu berhibur ketika mengepam bersama- sama rakan- rakan di FB atau twitter. jika tiada smartphone atau BB, lebih baik ibu- ibu berzikir saja sementara botol penuh. anak- anak yang minum susu diperah sambil berzikir pasti lebih baik berbanding diperah ketika ralit di FB khennnn...

4 comments:

Abang Tam said...

lama gak aku kat sini, nak cari kalau2 ada gambag teq ekekekek

aliyahaznin said...

chisssssss...camane ko leh jumpa lak blog ni...oiii sini tempat mak-mak laaa!! LOL!

toughcookie said...

kalu sebok berfb ketika pam, ada yang terlupa letak botol sebelum pam... tu yang seluor basah sebab tak pasang botol haha...

aliyahaznin said...

hahahaha!! tu la kan baik la berzikir!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...