Wednesday, December 14, 2011

kalsium, vitamin D dan tulang belulang

hari ini saya terpanggil untuk tulis tentang kalsium dan tulang (wanita)! semalam di clinic sementara tunggu giliran immunization jab untuk adam, saya membaca majalah health today. gambar aaron aziz di muka depan (tak relevant hehe). fokus bulan itu adalah segala- gala tentang kalsium dan tulang.

nah link kalau nak baca jugak pasal abang aaron! Klik hensem! hahaha!
gambar hiasan: contoh tulang pipi yang klass!

ok, fokus.

yang paling saya ingat dan tertarik semalam ialah kategori tulang mengikut peringkat umur dan bagaimana ianya berkembang, dikekalkan dan merosot mengikut umur. ada tiga kategori yang disebut dalam artikel itu.

bayi sehingga kanak- kanak
kategori pertama ialah seawal usia bayi sehingga peringkat kanak-kanak. kalsium dalam badan membentuk tulang bayi dan kanak- kanak, dan proses ini berjalan dengan optimum kerana kalsium dapat diserap dengan baik. secara general, bayi dan kanak- kanak minum formula yang diperkaya dengan kalsium membolehkan tulang mereka dibentuk dan berkembang dengan baik.

remaja- awal dewasa (bawah 30 tahun)
apabila meningkat remaja dan awal dewasa, tulang tidak berkembang dengan pesat (seperti semasa bayi & kanak- kanak), malah mungkin berhenti berkembang. pada masa ini, kalsium membantu mengekalkan tulang yang sedia ada. kalau diperhatikan secara amnya, remaja dan orang muda tidak mengalami masalah yang berkaitan dengan tulang, seperti sengal- sengal, sakit lutut atau sakit pinggang!

orang dewasa 30 tahun ke atas sehingga usia menopause
*tak sangka aku dah berada dalam satu kategori dengan orang menopos* ini adalah usia yang kritikal untuk kita memastikan kita mendapat jumlah kalsium yang cukup bagi menguatkan tulang. tulang mula poros pada peringkat ini. jika tidak mendapat kalsium yang cukup, badan akan mengambil kandungan kalsium di dalam tulang (tulang ni gudang kalsium la) untuk membantu badan berfungsi. sebab itulah tulang belulang kita mula sakit- sakit, sengal- sengal, poros dan lain- lain. tak cukup dengan tulang, gigi pun boleh reput kalau kandungan kalsium tak diganti dengan baik.

vitamin D dan hubungan dengan kalsium
tapi harus diingat, tiada gunanya ambil cukup kalsium kalau tak cukup vitamin D! kalsium dan vitamin D adalah saling melengkapi di antara satu sama lain. vitamin D diperlukan untuk menyerap kandungan kalsium yang diterima oleh badan. ada 3 cara untuk mendapatkan vitamin D yang cukup.
  1. melalui kulit - sinaran matahari (aliyah calls matahari as Mr. Sun! thanks to Barney :)
  2. melalui diet seharian - ada dalam ikan mackerel, salmon, tuna, hati ikan (banyak vitamin D), cheese, egg yolks, lobak merah, ubi keledek, labu (sedikit saja vitamin D)
  3. melalui supplement - pilihan saya ialah OsteMatrix Shaklee!

apa ada dalam OsteMatrix?

tak perlu ambil vitamin D secara berasingan kerana OsteMatrix mengandungi vitamin D dan juga magnesium! ia mengandungi 100% keperluan kalsium, magnesium dan vitamin D harian yang diperlukan oleh badan.
  • 1000 mg unsur kalsium
  • 400 mg magnesium
  • 400 IU vitamin D
ambil 4 biji OsteMatrix setiap hari, dan saya tidak perlu risau lagi tentang kemaslahatan (haha canggihnya perkataan) tulang belulang.

mudah kan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...