Tuesday, March 24, 2015

Bisnes MLM kena cari orang?

Assalamualaikum semua :)


Last week, I saw this picture posted on Facebook, specifically in the comment section under the topic of MLM/scam/ penipu blablabla! I burst out laughing and tak tunggu dah terus share di wall Facebook saya pulak hahaha! So true kan, ramai claim business MLM mereka sangat simple, tak payah cari orang, tak payah jual barang, duit masuk setiap minggu, lumayan! Tapi orang- orang ni lah yang paling rajin SPAM inbox kita isk isk isk!

Jadi, bisnes Shaklee ni pun tak payah cari orang ke? 


Well, it is YES and also NO in my experience with Shaklee.

Yes, kena cari orang sebab konsep dalam bisnes Shaklee adalah 50% daripada usaha bisnes ialah penjualan produk kepada orang ramai. Mana mungkin nak menjual jika tidak dicari pelanggan betul tak?

And NO, tak payah juga cari orang sebab konsep sharing (terutamanya jika dibuat secara online melalui blog, Facebook dan Instagram) membuatkan ORANG YANG CARI KITA.

Paham ke paham? Hehehe!

Melalui online marketing & sharing, sebenarnya kita menyediakan jawapan kepada permasalahan orang lain. Dalam konteks bisnes Shaklee, kita menyediakan jawapan kepada isu kesihatan dan nutrisi orang ramai. Zaman sekarang ini, orang mencari solusi di internet disebabkan oleh kesuntukan masa, dan juga ia jalan paling mudah dan pantas. Terutamanya dengan kemudahan mobile internet, semuanya di hujung jari, bila- bila masa saja.

Contoh: 

Wanita berusia 30-an risau dengan kedutan tepi mata dan rambut gugur, lantas meng- Google cara untuk menghilangkan kedutan dan menyihatkan rambut. Dan anda ada blog, dan telah menyediakan info yang lengkap dengan isu ini dengan cadangan penyelesaian nutrisi produk Shaklee. Nah! Anda berdua "bertemu" di internet, kemudian mulakan konsultasi dan jual beli. 

Jadi, bila kita ada jawapan kepada persoalan orang lain, sudah tentu tak perlu pun cari orang, orang akan cari kita betul tak?

Tapi sudah tentulah usaha kena ada, tak boleh la melopong saja tunggu orang cari kita. Ada teknik- teknik pemasaran internet yang perlu kita belajar, seperti Facebook Ads, blogging dan terkini pemasaran melalui Instagram. Tiada yang magik spontan dalam dunia bisnes sebenar, selain daripada usaha menambah ilmu secara berterusan dan keyakinan yang kuat terhadap diri sendiri.

Aha, kalau nak belajar lagi details, boleh contact Master Aishah Amin, dia ada kelas khas untuk downlines dia bertajuk "Blogging for Millionaires". Next class will be in April.  But of course, terms & conditions applied :)



HUBUNGI SAYA untuk mengetahui peluang menjana pendapatan dari rumah: 
Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...