Thursday, February 12, 2015

Ramainya orang buat Shaklee, boleh ke berjaya?

Assalamualaikum semua :)

ALHAMDULILLAH, sekali lagi kami di Shaklee dapat berita baik, apabila Shaklee telah dinobatkan sebagai Best Brand in MLM (nutritional supplement category) di majlis gilang gemilang Brand Laureate Award 2014-15. Memang sesuatu yang tidak disangka- sangka, kerana tidak ada hu-ha hu-ha pun, tup tup menang award haha! Buat keje tak boleh bising- bising kan, tunjuk result saja dah cukup. Alhamdulillah.

shaklee menang brand laureate award

STATEMENT FROM MR. VICTOR LIM, PRESIDENT SHAKLEE MALAYSIA 
Brand Laureate Award
I'm proud to announce that Shaklee has been awarded the Brand Laureate Awards 2014-2015 for Corporate Branding - MLM. Shaklee is the only MLM company received this award. 
The winners of The BrandLaureate Awards are selected based on a 300-point selection criteria consisting of brand strategy, brand culture, integrated brand communications, brand equity and brand performance. Shaklee is the winner 
I would like to take this opportunity to congratulate all the Shaklee families as this is our achievement and this award is belonged to everyone in Shaklee families. I'm very proud to be part of this big family. Nothing better than winning an award to kick start the year of 2015. 
As the winner of the Brand Laureate Award, we have the responsibility to help and support more Malaysians to stay in the healthier lives and live in the better lives. Let us continue to work hand in hand to bring Shaklee to the next level and continue to be the best MLM brand in Malaysia. 
"I wanted a company that would improve the lives of everyone it touched.” -Dr. Shaklee
See you at the top

best brand in MLM


Semalam saya berborak dengan kawan lama di WhatsApp tentang bisnes ini, dan dia ingin bertanya lebih lanjut tentang bagaimana saya melakukannya. Secara ringkas saya katakan, saya bermula sebagai pengguna, jatuh hati dengan keberkesanan produk, dan seterusnya saya amalkan konsep sharing di media sosial dengan orang lain (blog dan Facebook). Kemudian saya bina jumlah pengikut, samada sebagai pengguna atau sebagai business partner. Prosesnya simple saja, tapi memerlukan daya tahan, maklumlah kita memang betul- betul jual barang, bukan cerita atas angin. Dan memang muka kena tebal, kena reject dan sebagainya.

Satu komen yang paling biasa saya terima daripada ramai orang ialah "dah ramai sangat buat Shaklee, ada ke yang nak beli lagi, ada ke yang nak bisnes lagi". Tidak dapat saya nafikan, memang ramai. Sejak saya bermula pada tahun 2011, semakin bertambah bilangan pengedar dan pengguna. Manakan tidak 1% daripada populasi ada pengedar berdaftar (aktif dan tidak aktif). Memang ramai! Shaklee dah berada di pasaran sejak tahun 1950-an dan dah masuk Malaysia pun dah bertahun- tahun lamanya. In fact pakcik dan makcik saya pun kenal Shaklee dan mereka selalu kata "eh ada lagi produk ni, dulu I pun guna ni!" Orang lama- lama memang kenal dan tau pasal Shaklee. Bermakna kita memilih established company, dan sudah ada record, dan sudah bertapak dan bertahan. Penting kan? Nak pilih tempat kerja lepas grad pun, kita berangan nak kerja dengan company kuat dan terkenal, Petronas la paling glamer kan haha!

Kenapa mahu takut jika ramai kenal Shaklee? Bukankah itu bagus untuk bantu marketing anda? Tak perlu cerita panjang, orang dah kenal. Yang perlu dibina sekarang ini ialah brand diri anda sendiri. Orang suka anda, orang akan beli daripada anda, orang akan cari anda, orang akan rujuk anda. Dan lagi satu, sebagai seorang business builder dalam MLM, anda kena bijak sikit lah. Memilih company yang sudah ramai pengedar bermakna anda sudah ada berderet- deret upline yang berpengalaman di atas anda. Jadi tempat rujukan tu sangat luas. Saya sendiri, mengenali super duper upline saya yang masih aktif. Kadang- kadang berjumpa di majlis- majlis Shaklee, di Home Office atau branch, kami berbual dan bertukar pandangan. Super duper upline Master Haji Roslan dan keluarga misalnya sudahpun terlibat dalam bisnes Shaklee lebih 24 tahun! Bayangkan betapa banyak ilmu boleh kita rujuk dengan orang lama seperti dia. Jika anda pioneer dalam company yang baru, sumber rujukan adalah sangat limited. Silap- silap upline pun tak tau apa yang dia buat, dan tak ada tempat rujukan! Oh bahaya!

Saya melihat percambahan produk baru dan sistem MLM baru di pasaran bukan sebagai satu halangan untuk sesiapa saja orang baru dalam Shaklee untuk bersaing dan berjaya. Setiap cabaran yang datang, mesti dilihat sebagai peluang, bukan halangan dan sekatan. Dan pastinya, sistem MLM dalam Shaklee adalah telus, adil dan NO "fancy schmancy" yang mengelirukan dan menjanjikan sekian- sekian ribuan ringgit dalam masa sekian- sekian. Itu semua mengarut saja. Hasil usaha bisnes Shaklee semuanya tertakluk kepada usaha anda, strategi yang anda susun, ilmu yang anda ada dan kekuatan minda, emosi dan rohani masing- masing, bukan tertakluk kepada JANJI UPLINE! Ingat tu!

Semoga berjaya :)

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com untuk mengetahui peluang menjana pendapatan di rumah. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...