Monday, September 22, 2014

Prospecting: 3 soalan yang patut anda tanya

Asalamualaikum :)

Saya ingin berkongsi 4 soalan ini untuk anda semua, samada yang baru memulakan bisnes Shaklee ataupun yang telah lama dalam bisnes ini. Saya buat ringkasan daripada video yang saya tonton dalam Network Marketing Pro, oleh Eric Wore. Soalan- soalan ini anda boleh tanya kepada sesiapa saja yang menunjukkan minat untuk memulakan bisnes Shaklee mereka. 




Here we go :) 

1- Berapa RM yang anda mahukan setiap bulan dengan bisnes Shaklee ini sebagai part timer saja? Saya selalu tanya jugak soalan ini sebab kita tak tahu sebenarnya berapa ringgit orang perlukan untuk side income. Bukan semua orang nak 5k sebulan semasa mula bisnes Shaklee. Ada yang nak 300 je untuk bayar bil, atau bayar credit card, atau bayar babysitter. Jadi kena jelas dengan kemahuan mereka dulu sebelum kita janji untuk bantu dan ajar. Kalau dia kata nak berhenti kerja, nak RM5k sebulan seperti gaji semasa, sudah tentu kita kena bersedia untuk bagi komitmen yang lebih juga.


2- Berapa banyak masa yang anda sanggup commit setiap hari untuk dapat income tersebut? 2-3 jam sehari? Atau 2-3 jam seminggu. Kalau kita tengok balik, untuk orang baru kita akan suggest dia ikut steps untuk sampai level Supervisor kan? Kalau dia nak capai step 1-3 (bonus RM24- RM100++), dia tak perlu commit sampai 5-6 jam sehari, cukup sekadar sejam sehari saja. Kalau dia nak bonus 4 angka konsisten, dia kena lah spend lebih daripada sejam sehari. Be realistic.

3- Berapa lama masa yang anda ada untuk capai jumlah yang anda inginkan? Ada orang dia nak RM500 untuk cover hutang credit card ASAP. Ada orang nak tambah saving untuk pergi Mekah dalam masa setahun. Di sini anda akan nampak perbezaan masa yang perlu diambil oleh individu2 berbeza. Kalau nak berhenti kerja dalam masa 6 bulan, lain pula usaha yang kena dibuat dan jumlah yang perlu dicapai.

Bantu prospect jawab ketiga- tiga soalan ini dan beri nasihat yang realisitik. Kita tak mahu cakap YA BOLEH, walaupun prospect kata nak RM10000 dalam masa 3 bulan, padahal kita tau ianya mustahil dalam bisnes MLM yang adil seperti Shaklee.

Semoga beri manfaat :) 

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...