Thursday, September 25, 2014

Jangan beri makan kepada SEL KANSER anda!

Assalamualaikum semua,

Baru- baru ni, business partner saya Fazrina (check out her very informative BLOG) share dengan kami satu link video, tentang bagaimana kita boleh bantu badan kita mengelak daripada penyakit kanser, dengan memahami bagaimana salur darah kita berfungsi.



Info dalam video ni sangat menarik, dan berguna, tapi mungkin payah nak faham sebab (1) ianya dalam English, dan (2) bahasa sains. Tapi saya akan cuba simple kan, dan saya dapat bantuan Cik Rina untuk bantu confirmkan apa yang saya faham tu tepat dengan apa yang disampaikan dalam video ni.
Ok beberapa term penting yang anda kena faham dulu ialah:
1- Blood vessel = salur darah
2- Angiogenesis = proses pembentukan salur darah
3- Inhibitors = penyekat proses pembentukan salur darah
4- Stimulators = merangsang proses pembentukan salur darah
1- Pembentukan salur darah kita ni sangat magical, ianya boleh dirangsang dan disekat bila diperlukan. Contoh, bila kita luka di bahagian kulit, proses pembentukan salur darah akan dirangsang untuk baiki luka tersebut. Dan bila luka dan sembuh, pembentukan salur darah disekat jadi sebab dah cukup tugasnya untuk perbaiki tisu kulit kita. Sepanjang kita hidup, proses ini sentiasa mencari keseimbangan untuk rangsangan atau sekatan. Kita tidak mahu ada terlalu banyak salur darah, atau terlalu sedikit salur darah. Badan yang sihat perlu seimbang.
2- Masalah2 yang berkaitan dengan masalah salur darah yang terlalu sedikit termasuklah luka lambat sembuh, penyakit jantung, strok, pre-eclampsia, rambut gugur, erectile dysfunction. Maknanya badan tak boleh nak ransang pembentukan salur darah, jadi dapat lah masalah2 kesihatan ni.
3- Masalah2 yang berkaitan dengan masalah salur darah yang terlalu banyak termasuklah cancer, psirosis, buta, athritis, endeometriosis, Alzheimers, obesiti etc. Maknanya badan tak boleh nak kawal pembentukan salur darah, jadi dapatlah masalah2 kesihatan ni.
4- Dan lebih menakutkan ialah, ketidakseimbangan ini (terlalu kurang atau terlalu banyak salur darah) 30-35% disebabkan oleh diet kita seharian. Dan dalam video ini Dr. Li menekankan bagaimana diet boleh menyebabkan kita dapat cancer dan kita sebenarnya memang "beri makan" sel kanser setiap hari, dan sel kanser pun membiak dan semakin "sihat" dalam badan kita.
5- Dalam badan kita memang terdapat sel kanser, dan semakin kita tua, semakin mudah sel kanser dalam badan ditemui. Yang membezakan samada ia boleh jadi penyakit ialah cara diet kita seharian. Adakah kita makan untuk bagi sel kanser sihat, atau kita makan untuk bagi sel kanser kita kebulur?
6- Dalam video ini Dr. Li beri contoh salah satu sumber makanan yang boleh membantu masalah ketidakseimbangan dalam proses pembentukan salur darah kita (imbalance in angiogenesis), ialah makanan2 yang ada sumber RESVERATROL yang tinggi, seperti anggur merah. Dan ia boleh menyekat ketidakseimbangan (dalam hal kanser, terlebih pembentukan salur darah) tersebut sebanyak 60%! Begitu juga dengan strawberries dan extract soya bean.
7- Senarai makanan lain yang boleh kita makan untuk memastikan sel kanser kita "kebuluran" termasuklah blackberries, raspberreis, blueberries, oranges, grapefruit, lemons, apples, pineapples, cherries, red wine, bok choy, kale, soy beans, ginseng, maitake mushrooms, licorice, turmeric, nutmeg, artichokes, pumpkin, sea cucumber, tuna, parsley, garlic, tomato, olive oil, grape seed oil, dark chocolate etc.
8- Bila kita asyik dengan makanan2 yang tidak elok, kita makin bagi sel kanser sihat, lama- lama salur darah kita tidak seimbang lagi, ia akan terlebih- lebih (bayangkan ia berakar tanpa henti), jadi makin banyak lah laluan makanan ke sel kanser tersebut.
9- Jadi kita ada pilihan untuk KEBULURKAN sel kanser kita, dengan menjaga keseimbangan pembentukan salur darah melalui deit yang sihat.
10- Jadi ingat juga, setiap kali kita makan, tanya diri sendiri, adakah saya menggemokkkan sel kanser saya, atau saya mengkebulurkan sel kanser saya?
11- Dan ketahuilah, kepada pengamal Vivix (paling potent / paling tinggi untuk kandungan resveratrol daripada muscadine grapes) bukan sekadar awet muda, tapi kita sedang berusaha mengkebelurkan sel kanser yang sememangnya ada dalam badan, lurking inside waiting to react!


HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com untuk konsultasi percuma tentang produk dan bisnes Shaklee.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...