Sunday, August 10, 2014

Dingin selepas bersalin?

Assalamualaikum semua :)

Hari ini saya terpanggil untuk menulis tentang masalah kedinginan isteri selepas bersalin, dan terutamanya di kalangan ibu- ibu yang menyusukan bayi. Selepas bersalin, kadar estrogen memang akan menurun dan boleh menyebabkan masalah kekeringan dan boleh menyebabkan isteri hilang mood dan dingin. Ditambah lagi dengan perubahan jadual seharian dengan kehadiran anak kecil, sudah tentu seks bukanlah pertama utama dalam fikiran.

Namun begitu, sudah tentu kita sebagai isteri (walaupun yang prefer tido haha), tidak mahu masalah ini berlarutan dan memberi masalah kepada hubungan suami isteri. Antara pemakanan yang baik untuk mengatasi masalah kekeringan ini adalah seperti berikut:

(1) Pengambilan soya, yang kaya dengan isoflavene boleh membantu kerana phythoestrogen  yang boleh imitate estrogen sekiranya ia menurun.

(2) Flax seeds juga mengandungi phytoestrogen yang boleh bantu masalah ini jika diambil dengan kadar yang mencukupi setiap hari.

(3) Vitamin A dan beta karotene terbukti menyihatkan mucus membrane dan mengurangkan masalah kekeringan pada vagina.

(4) B Complex membantu stress dan wanita yang stress lebih mudah menghadapi masalah kekeringan.

(5) Vitamin E pula membantu meningkatkan kehadiran lubricant semulajadi pada vagina.

(6) Evening primrose oil yang mengandungi gamma linolenik acid membantu mengurangkan masalah berkaitan symptoms PMS atau menopause termasuklah masalah kekeringan.

Sumber: Livestrong.com

Bagi saya sendiri, amalan pengambilan GLA Complex sangat membantu masalah kekeringan, tambahan pula saya memang menyusukan anak selama 2 tahun, jadi apabila saya kenal dengan GLA Complex, bukan saja masalah kulit kusam dapat diselesaikan, tapi juga membantu masalah peribadi seperti ini. GLA Complex mengandungi dose gamma linolenik acid yang diambil daripada bunga bourage, mengandungi vitamin E dan minyak bunga matahari. Ianya seperti supplement all in one untuk kebahagian seorang ibu dan wanita, disamping memberi kesihatan yang baik dalam menghadapi pelbagai fasa kehidupan.

GLA Complex membantu masalah kekeringan wanita 

HUBUNGI SAYA | Puteri | 016 344 7727 | puteriyusof@gmail.com 
 *produk ini tidak bertujuan merawat atau menyembuhkan penyakit. sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...