Wednesday, July 9, 2014

Doa elak penyakit berjangkit dan wabak

Assalamualaikum semua :)

Semalam, dapat berita dalam WhatsApp group ibubapa tadika anak2 kami, salah seorang dah kena HFMD, baru disahkan oleh doctor. Dalam 2 hari lepas, memang Aliyah ada bagitau kawan dia tu tak sihat, ada batuk katanya. Saya pesan pada Aliyah, duduk jauh sikit lah, kemudian make sure selalu basuh tangan, and tell her friends too. Bila nampak je berita tu, berpeluh saya sekejap, terus call suami, minta ambil Aliyah & Adam di sekolah. Kebetulan dah pukul 2, tak sempat tunggu pukul 3, terus pergi ambil. Balik rumah saya check lidah, kaki dan tangan dia. Antara tanda awal HFMD ni termasuklah ruam pada bahagian mulut dan kaki. Kemudian akan merebak jadi blister, dan bila mereka menyentuh bahagian- bahagian lain pada badan, berjangkit lagi. Jika Google pasal HFMD macam- macam gambar dapat tengok, Ya Allah kesian sangat dengan anak- anak yang terkena.

Semalam saya check dua- dua budak ni, Alhamdulillah nampak gaya takde apa tanda. Aliyah & Adam dua- dua a runny nose sikit, sejak seminggu jerebu ni. Tapi tak demam. Tapi hari ini kami decide tak hantar diaorang ke sekolah, better safe than sorry lah kan. Lagipun kami takde masalah nak cuti ke, nak MC ke, bila- bila rasa tak payah hantar pun takpe. Itulah kelebihan bila ada bisnes sendiri, boleh uruskan masa sendiri. Alhamdulillah. Kalau dulu, mesti susah hati bila dapat news macam ni. Apa- apa hal pun hari ni nak sanitize rumah ni jugak, lap lantai apa patut.

Kadang- kadang memang parents akan mengeluh bila ada parents lain yang tetap hantar anak yang tak sihat ke sekolah, tak kira lah samada demam, batuk, selesema. Bila jadi kes HFMD ni lagi la parents jadi panik bila dah terlepas ke sekolah. Kita pun tak boleh nak identify yang mana satu jika parents tak bagitau. Dan kesian juga pada parents yang ada masalah nak ambil cuti bila anak- anak sakit, tak semua majikan memahami pun. Walaupun kita boleh senang cakap, "takkan la tak boleh cuti, anak kan sakit?" tapi itulah kenyataannya, memang ada parents yang payah nak cuti walaupun anak sakit. Dan tak semua ada extended family support yang boleh tolong jaga sama- sama.


Saya memang beri anak- anak Nutriferon Shaklee hampir setiap hari, untuk bantu badan mereka membina antibodi yang diperlukan bagi melawan penyakit. Nutriferon adalah ramuan semulajadi yang diextract daripada biji labu, bagi menggerakkan interferon dalam badan, membina perisai melawan penyakit. Anak- anak saya sukar nak telan ubat, jadi Nutriferon sangat membantu, terutama bila demam- demam biasa, kalau diaorang reject ubat, saya ganti dengan Nutriferon, minum air secukupnya, dan lap badan berterusan. InshaAllah demam akan kebah dalam 1-2 hari, suhu badan pun tak naik mendadak.

Selain itu, kita boleh berusaha amalkan doa ni untuk elak penyakit berjangkit dan wabak, semoga keluarga dan anak- anak kita dilindungi Allah SWT. Amalkan setiap pagi dan petang.


بسم الله الرحمن الرحيم
تَحَصَّنَا بِذِى الْعزَّةِ وَالْجَبَرُوْتِ وَاعَتَصَمْنَا بِرَبِّ الْمَلَكُوْتِ وَتَوَكَّلْنَا عَلَى الْحَيِّ الَّذِى لاَ يَمُوْتُ اللّهُمَّ اصْرِفْ عَنَّا هَذا الْوَبَاءَ وَقِنَا شَرَّ الرَّدَى وَنَجِّنَا مِنَ الطَّعْنِ والطَّاعُوْنِ وَالْبَلاَءِ بِلُطْفِكَ يَا لَطِيفُ يَا خَبِيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيْدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِين

Kami berlindung dengan Tuhan yang memiliki keagungan dan kekuasan, dan kami berlindung dengan Tuhan yang Memiliki alam gaib, dan kami bertawakal kepada Tuhan yang hidup lagi yang tidak mati, ya Allah jauhkan lah kami daripada wabak ini dan taun, dan segala bala, (kami mohon) dengan ihsan Mu wahai Tuhan yang Maha Lemah Lembut lagi Maha mengetahui sesungguh Engkau diatas setiap sesuatu amat berkuasa. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...