Tuesday, July 22, 2014

5 cabaran utama ibu bekerjaya

Assalamualaikum semua :)

Dah hampir kita ke penghujung puasa, mesti ramai dah prepare apa yang patut kan, pakaian, kuih muih dan ada beberapa kawan- kawan saya dah akan mula travel balik kampung esok. Kami ni macam biasa, every year, raya pertama di KL, rumah mertua saya. Petang raya pertama baru kami travel balik Perak. Tak ada sistem giliran pun, yang penting mesti dengan family, tak kisah la sebelah suami ke sebelah isteri ke. Aman damai hahaha! Tapi saya paham, tak semua family boleh buat sistem tanpa giliran ni kan, tapi apa yang penting, peluang bersama- sama family diutamakan.

Alhamdulillah, tahun ni merupakan tahun kedua saya menjalani ibadah puasa dan berhari raya sebagai work at home mom. Tahun lepas, suami saya masih bekerja di bulan puasa, tapi tahun ni, dia pun dah jadi work at home dad. Jadi banyak urusan persiapan hari raya dapat kami selesaikan seawal minggu pertama dan kedua.

Bila mengenangkan banyak urusan sudah pun lebih mudah sejak kami bekerja dari rumah, saya sentiasa mengingatkan diri saya tentang cabaran- cabaran yang saya hadapi sebagai seorang ibu dan isteri ketika masih bekerja 9-6 dulu. Ini 5 cabaran utama yang saya rasa bukan saya seorang saja hadapi, tapi ramai lagi ibu- ibu di luar sana.

(1) Pengurusan masa
Kita seolah- olah bermusuh dengan masa. Bangun tido, siapkan segala macam, pergi kerja, balik kerja, siapkan segala macam, tido.Ulang balik. Masa anak- anak masih menyusu, saya kena siapkan bag untuk mengepam di ofis, kena siapkan stock untuk bawa ke rumah pengasuh. Bila dah besar, siapkan pulak botol- botol untuk formula, baju dan lain- lain. Itu tak termasuk nak curi masa untuk kemas rumah, buat laundry dan lain2. Saya tak pasti dengan orang lain, tapi saya memang tak menonton TV dah lama kot, jadi memang tak tau tentang siri drama ke hiburan ke. News yang saya baca pun melalui Twitter saja, ambil peluang dalam LRT on the way pergi dan balik dari kerja. Hari berlalu pantas, dan sedar- sedar dah hujung tahun! Kalau ada 28 jam sehari pun, rasa tak cukup saja. Berkali- kali saya adjust cara menguruskan masa, tapi lelahnya tetap sama. Terlewat ke tempat kerja, terlewat ambil anak, weekend pun tak sempat berehat.

(2) Pengurusan anak- anak
Setiap kali melahirkan anak, isu paling utama di kalangan ibubapa ialah "siapa nak jaga?". Memang saya cemburu dengan rakan- rakan surirumah, walaupun saya tahu mereka tak punya pendapatan seperti ibu bekerjaya, tapi saya cemburu bila mereka mampu untuk mengasuh anak sendiri. Macam biasa, mula lah berangan nak jadi surirumah, dan ada juga berangan nak jadi babysitter! Boleh jaga anak sendiri dan anak kawan- kawan. Hahaha! Anak sendiri pun belum pakar, dah berangan bagai. Untuk anak pertama, kami bertuah sebab ibu mertua saya masih sihat dan mampu menjaga Aliyah, dibantu oleh ayah mertua dan kakak ipar. Kemudian bila anak kedua lahir, memang jelas ibu mertua dah tak punya lagi kudrat yang sama. Jadi kami perlu jalan keluar. Kami ambil maid, tapi belum pun habis pantang, maid nak pulang pula. Cabaran. Mujurlah ada rakan perkenalkan kami dengan pengasuh yang sangat baik dan penyayang. Selesai masalah di situ. Tapi hari- hari yang dilalui penuh kalut bila anak meragam tak mahu pergi ke rumah pengasuh. Biasalah mood budak- budak waktu pagi. Dan bila dah besar, pandai pulak bertanya "kenapa Mama lambat ambil? kenapa dah malam baru datang?". Luluh hati perut mendengarnya.

(3) Pengurusan diri sendiri 
Ini menarik untuk dibincangkan haha! Mesti ramai yang biasa, tidur dengan baju kurung kerja masih di badan. Selepas ambil anak di rumah pengasuh, rush balik rumah untuk solat, dinner. Masa tu Adam masih menyusu, jadi by 9pm kena susukan dia untuk tidur, dan dengan Mama sekali tertidur. Sedar- sedar dah jam 2-3 pagi, dengan muka berminyak tak cuci, gigi tak berus, baju belum salin. Ohoi memang selekeh! Dan setiap weekend berangan nak pergi facial, pun tak pergi. Masa tu lah nak ada kenduri, masa tu lah anak ada check up doctor dll. Dan paling jadi keutamaan juga, apa gaya paling cepat dan pantas untuk ke tempat kerja. Baju kurung, tudung serlum (tudung Syria ek?) paling popular dalam almari baju saya. Iron ala kadar, sarung, siap! Pakai bedak bila sempat di opis. Balik rumah bedak tah ke mana, sememeh je. Bukan tak cuba langsung nak bergaya, nak jaga penampilan untuk yakin diri dan suami, tapi jarang konsisten, sebab back to point nombor 1, masa itu emas, lupakan saja berhias- hiasa haha!

(4) Hubungan suami isteri
Jika refer isi kandungan nombor 3 di atas, memang selekeh je kan bini dia ni haha! Tapi bukan itu menjadi keutamaan pada kami suami isteri tapi lebih kepada isu komunikasi. Adakalanya saya terlalu penat di ofis, stress dengan segala macam hal, saya tidak mahu bercakap dengan sapa- sapa pun termasuklah suami sendiri. Dan jika berbual pun, senang dan mudah benar nak melenting. Sebab utama, kepenatan dan stress. Walaupun tak bergaduh besar, tapi hari- hari ada je tak kena, lama- lama hubungan boleh jadi sukar. Kerap juga kami terpaksa text each other untuk minta maaf, sebab dua- dua pun sedar, kita semakin stress dan tension yang tinggi dalam rumah. Masa tu cepat benar kecik hati, padahal pasangan kita tu kategori bagus dah hahaha! Benda- benda kecik pun amplified jadi serius benor, sampai saya takut memikirkan apa kesudahan hubungan kami kalau macam ni gayanya. Dan mulalah terfikir yang bukan- bukan, menjalar masuk fikiran. Kena istighfar banyak- banyak, dan sebagai isteri, saya jenis yang tak ada masalah untuk minta maaf dan bersemuka dengan suami. Begitu juga dengan suami saya, kalau betul cara berbincang, semua benda boleh setel. Gaduh- gaduh kecik tu perlu juga, untuk proses mengenal hati budi kihkihkih!

(5) Hubungan dengan kawan- kawan
Perasan tak kita cuma dapat "jumpa" kawan- kawan mostly online saja? Sejak berkawen, kemudian ada anak dua orang ni,  weekend memang masa untuk keluarga. Pernah juga cuba untuk lepak lepas opis dengan kawan- kawan, tapi memang tak senang, hati tak tenang. Teringat ibu mertua mesti letih seharian dengan baby, kemudian teringat babysitter mesti nak rest juga, esok nak jaga anak kita lagi. Kemudian teringat anak- anak mesti tertunggu- tunggu. I don't know about you, but I just can't do it as often as I like to. Jadi, tinggal ada FB untuk tau perkembangan kawan- kawan. Dan kalau ada kawan rapat di ofis, seronok la juga boleh lunch sama- sama. Sama juga dengan kawan- kawan kita pun, mereka pun senasib hahaha! Kawan- kawan yang single sajalah boleh melepak, kita kena rush balik rumah. Itu yang mula menjalar dalam fikiran, wishing we have more helps, wishing our husbands can do more, and wishing this and that, di luar kemampuan kita. Perempuan modern ni banyak kehendak ok hahaha jadi kalau tak pandai adjust untuk bersederhana dan berpada- pada, memang lah stress.

And then we found Shaklee business, does these things changed? Totally! But I will write more on that in another post :) Sementara tu, jom tengok video ni, untuk dapat idea macam mana nak kick start a home business for working moms.




Stay positive,

Puteri

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...