Sunday, January 15, 2012

pengurusan berat badan; berat ke?

this statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases. 

pengurusan berat badan atau peng"KURUS"an berat badan? hiks. secara peribadi, saya fikir kurus saja taklah cantik, yang penting ialah sihat dan terurus. dah seminggu lebih, saya korek pelbagai blog berkaitan dengan pengurusan berat badan ala shaklee. terus terang saya katakan, saya tidak mengambil apa- apa produk shaklee untuk menguruskan berat badan saya ketika ini. dan saya bersyukur, berat saya tidak begitu membimbangkan ketika ini. ketika mula hamilkan adam, saya sudahpun kembali kepada berat badan yang saya kehendaki. saya tidak membawa lebihan berat ketika selepas melahirkan aliyah. tapi jangan fikir saya dah berpuas hati, biasalah orang pompuan!

anda mungkin tidak boleh menjadikan saya contoh jika mahu mengambil produk ini, tapi saya tetap excited nak kongsi maklumat dan gaya pengurusan berat badan ala shaklee dengan anda semua. dan saya boleh sedikit sebanyak review perbandingan dengan produk herba*ife yang pernah saya ambil (satu ketika dulu kerana nak langsing menawan di hari perkahwinan haha). tapi anda masih boleh google testimonials orang- orang yang dah berjaya dan berpuas hati. yang pasti program diet shaklee tidak kejam pada poket, dan tidak kejam pada tubuh badan anda.

terdapat 3 perkara asas dalam pengurusan berat badan shaklee:

asas pertama: detox dengan Herb-Lax ATAU Fiber Plan ATAU Alfalfa

kunci asas kepada program pengurusan berat badan yang berjaya ialah dengan memulakannya dengan proses detox. proses detox merujuk kepada proses membersihkan usus yang mana lendir, lemak, dan toksin yang melekat dapat dikeluarkan daripada badan melalui proses membuang air besar. apabila dinding usus telah bersih, lebih mudahlah badan menyerap nutrient. ibu- ibu yang menyusukan bayi tidak digalakkan mengambil herb-lax atau fiber setiap hari, sebaliknya boleh memilih untuk mengambil alfalfa.

asas kedua: fat emulsifier dengan Soy Lecithin 


fungsi utama lecithin adalah untuk memecahkan lelemak dalam badan dan berfungsi sebagai medium yang mengangkut keluar lelemak tersebut daripada badan. lecithin juga mencegah lelemak melekat pada dinding membrane darah. jika disertai dengan senaman yang bersesuaian, lecithin dapat membakar lemak dengan lebih pantas. lecithin boleh diambil oleh ibu- ibu yang menyusukan bayi. bonusnya, lecithin juga membantu meningkatkan daya ingatan!

asas ketiga: pengambilan protein dengan Cinch Shake atau Energizing Soy Protein


protein sangat penting dalam proses mengurangkan berat badan kerana kita nak kurus, tapi bukan nak kehilangan otot badan (dan kemudian badan jadi menggeleber!). kita perlukan otot untuk membantu meningkatkan metabolisme untuk membakar lemak. ini yang menariknya program pengurusan berat badan shaklee, ia mementingkan pemeliharaan otot semasa berdiet. Cinch Shake tidak digalakkan untuk ibu yang menyusukan bayi kerana kadar kalori yang rendah, tidak cukup untuk menyokong tumbersaran bayi. untuk itu ada energizing soy protein sebagai ganti (bonus lah ni, ESP sebagai milk booster!).

bagaimana cara pengambilan kesemua product ini?
fiber plan atau herb-lax atau alfalfa + lecithin + cinch shake atau ESP. mulakan dengan detox, 3 hari dengan herb-lax ATAU seminggu dengan fiber plan. jika guna alfalfa, lebih lama perlu diambil lah. kemudian sertakan dengan lecithin (3 kali sehari, setiap kali lepas makan), di samping minum cinch shake atau ESP (boleh ganti meal dgn shake atau ESP, atau sebagai snacks).

yang menariknya program pengurusan berat badan shaklee ialah ianya bukan berbentuk meal replacement. kita masih boleh makan (makan ya, bukan mentekedarah haha!), dan pengambilan sarapan pagi adalah sangat dititikberatkan, disamping pengambilan nasi atau lain2 jenis karbo paling kurang, sekali sehari, untuk mengelakkan badan dipaksa berlapar. pengambilan air mininum 3L sehari juga adalah satu kemestian dalam memastikan program diet yang berjaya.

dan juga menarik, jika anda tidak ada budget yang tinggi, anda boleh mulakan dengan detox (fiber plan/herblax/ alfalfa + lecithin). bila berat dah berkurangan, boleh mula dengan cinch shake atau ESP. no rush, dan anda perlu beri masa at least 3 bulan untuk melihat hasilnya.

saya akan share lagi kebaikan setiap product di entry seterusnya! untuk maklumat lanjut, boleh hubungi saya:

Puteri,
SMS 016- 344 7727
EMAIL: puteriyusof@gmail.com

2 comments:

DeLinn said...

sila quote the whole set and email me. oh ya, belum transfer duit kamu. petang karang aci?

aliyahaznin said...

Roger that!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...