Saturday, December 31, 2011

susu merudum, stok pam hari ini, habis esok?

note: this statement have not been evaluated by Food and Drug Administration. these products are not intended to diagnose, treat or cure any diseases.  

macam pernah berlaku je. hiks. inilah yang terjadi pada saya semasa menyusukan aliyah dulu. mujur juga aliyah jenis minum susu ala kadar je. cukup- cukup setiap hari. dapat juga aliyah khasiat susu ibu sepenuhnya sehingga berusia 15 bulan. saya mengaku, perkara utama kegagalan yang menyebabkan saya tidak dapat melakukan penyusuan eksklusif dengan aliyah ialah : kurangnya ilmu! saya tidak konsisten dalam melaksanakan 3 perkara di bawah:

1- power pumping
kalau dah merudum sangat, mesti buat power pumping. malas? kalau malas, jangan buat haha! tapi jangan merungut, stress bila susu makin susut. paling utama semasa buat power pumping ialah consistency. badan ibu A tak sama dengan badan ibu B. ada orang buat 3 hari, dah nampak perubahan. ada orang kena tunggu 2 minggu! saya pernah buat seminggu baru berhasil. jangan tengok botol yang kosong penuh angin tu, pam saja. alihkan minda dengan membaca buku atau main game atau berzikir (dapat gak pahala kan?!) kalau ditunggu botol tu penuh, memang sengsara ya. mental kena kuat ya mama!

2- minum air
kita rasa dah banyak minum air, dan dah penat berulang- alik ke tandas. tapi betul ke banyak? ada indicator? jangan main agak saja mama, mesti sukat dengan botol, berapa liter dalam sehari kita minum. lepas saja menyusukan, atau mengepam, minum lah air. sebelum mengepam pun elok minum air suam dulu, baru tenang fikiran dan perasaan. sila minum 2-3L sehari ya. malas minum? takpe. tapi jangan merungut, stress bila susu makin susut.

3- direct feeding
bila di rumah, ambil peluang sebaik mungkin untuk menyusu direct. lagi kerap lagi bagus. malam pula top up dengan power pumping, insyaallah akan dapat hasil.

---------------------------------------------------------
selain itu, mama kena tenangkan fikiran. cari punca mengapa susu merudum. mungkin tengah period? mungkin sebab ada ambil apa2 ubat (ubat flu pernah buat susu saya kering). fikirkan punca, dan cari penyelesaian terbaik. saya sangat mahu mencadangkan mama- mama cuba ambil vitamin- vitamin yang saya ambil sekarang, bagi menangani masalah kurang susu atau payah nak buat stok. saya dah cuba (disamping konsinten dengan 3 perkara di atas), dan saya syorkan anda juga!

ini set asas yang saya ambil secara konsisten, mengandungi vita-lea (multivitamin), vitamin c, b- complex dan alfalfa.

mengikut pengalaman saya, dengan menambah ostematrix (calcium), susu saya tetap tidak berkurang walaupun saya period. dan saya juga ambil energizing soy protein bagi mendapatkan khasiat soya sebagai sumber protein untuk badan dan terbukti berkesan sebagai milk booster terbaik, selain alfalfa.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...